Managementul securitatii si sanatatii in munca. Ghid de evaluare a conformarii cu cerintele legale.
Autor: Doru Darabont
Editura: A.G.I.R.
Seria: Management
Format: 17x24 cm
Nr. pagini: 280
Coperta: brosata
ISBN: 978-973-720-329-8
Anul aparitiei: 2010
PREFATA
Legea securitatii si sanatatii in munca nr.319/2006 prevede obligatia angajatorului de a asigura si controla cunoasterea si respectarea de catre toti lucratorii a prevederilor legale in domeniul securitatii si sanatatii in munca. Realizarea acestei obligatii se face prin lucratorii desemnati, prin propria competenta, in cazul in care angajatorul si-a asumat atributiile in domeniul securitatii si sanatatii in munca, sau prin contractarea unui serviciu extern de prevenire si protectie.
In acelasi timp, o organizatie care a implementat un sistem de management al securitatii si sanatatii in munca pe baza standardului SR OHSAS 18001:2008 trebuie sa asigure evaluarea periodica a conformarii cu cerintele legale si cu alte cerinte la care organizatia subscrie.
Fiind in primul rand o cerinta legala, evaluarea conformarii cu cerintele legale este aplicabila oricarui agent economic, indiferent de optiunea sa pentru implementarea unui sistem de management al securitatii si sanatatii in munca.
Indeplinirea in mod real a acestor obligatii prevazute atat de lege cat si de standard necesita utilizarea unor instrumente de lucru care sa asigure efectuarea in mod sistematic a evaluarii, analizand toate componentele sistemului evaluat (organizatia in ansamblu, locurile de munca sau posturile de lucru), luand in considerare toate cerintele legale aplicabile si alte cerinte la care organizatia a subscris si asigurand un grad de obiectivitate cat mai ridicat al acestei evaluari.
De asemenea, obtinerea in urma evaluarii conformarii a unor rezultate care sa reflecte realitatea este conditionata, ca si in cazul evaluarii riscurilor de accidentare si imbolnavire profesionala, de competenta echipei care realizeaza aceasta actiune.
In cazul evaluarii conformarii, un nivel de competenta adecvat al echipei presupune, fara a se limita la acestea, cunostinte privind legislatia in domeniul securitatii si sanatatii in munca dar si in domenii conexe, organizarea activitatilor de prevenire si protectie la nivelul intreprinderilor, structura si continutul minimal al documentelor care trebuie intocmite in cadrul acestor activitati, managementul general al organizatiilor si sistemele de management aferente (in principal de securitate si sanatate in munca, dar si al calitatii si de mediu).
Pornind de la aceste consideratii, lucrarea de fata prezinta in capitolul 1 sistemul legislativ al securitatii si sanatatii in munca din tara noastra, modul de armonizare cu legislatia europeana in domeniu precum si elemente de legislatie nationala conexa.
Capitolul al doilea prezinta principalele aspecte privind organizarea activitatilor de prevenire si protectie la nivelul intreprinderilor, asa cum rezulta din cerintele legale.
Capitolul al treilea prezinta aspecte referitoare la elaborarea principalelor documentatii necesare desfasurarii activitatii de prevenire si protectie in cadrul organizatiilor. Astfel, sunt prezentate elemente teoretice si cerinte legale dar si exemple de elaborare pentru instructiunile proprii de securitate si sanatate in munca (pentru activitatea de birou), planul de prevenire si protectie si tematicile de instruire.
Capitolul al patrulea prezinta elementele de baza ale managementului securitatii si sanatatii in munca: sistemul de munca, sistemul de management al domeniului si cel integrat si pasii de urmat pentru implementarea unui sistem de management al securitatii si sanatatii in munca.
Capitolul al cincilea prezinta o metoda de evaluare a conformarii cu cerintele legale si cu alte cerinte la care organizatia subscrie, aplicabila oricarei intreprinderi, indiferent de marime, domeniul de activitate sau optiunea fata de implementarea unui sistem de management al securitatii si sanatatii in munca. Metoda este compusa din liste de verificare formulate pe baza principalelor acte normative si are un caracter deschis intrucat permite includerea in criteriile de evaluare si a instructiunilor proprii ale organizatiei sau a altor cerinte (cum ar fi, de exemplu, cerinte contractuale). De asemenea, in acest capitol este prezentata si o aplicatie practica a metodei, in cazul unei organizatii de tip micro-intreprindere, cu activitate de birou.
Lucrarea se adreseaza specialistilor in domeniul securitatii si sanatatii in munca, auditorilor interni si externi, angajatorilor precum si tuturor celor care urmeaza diferite forme de pregatire in acest domeniu.
Autorul
CUPRINS
1. SISTEMUL LEGISLATIV AL SECURITATII SI SANATATII IN MUNCA;
1.1. Elemente de legislatie europeana;
1.2. Legislatia romaneasca in domeniul securitatii si sanatatii in munca;
1.2.1. Scurt istoric;
1.2.2. Structura actuala a sistemului legislativ in domeniul securitatii si sanatatii in munca;
1.2.3. Legea securitatii si sanatatii in munca nr.319/2006;
1.2.4. Normele metodologice de aplicare a Legii securitatii si sanatatii in munca nr.319/2006;
1.2.5. Hotarari ale Guvernului Romaniei in domeniul securitatii si sanatatii in munca;
1.3. Elemente de legislatie nationala conexa securitatii si sanatatii in munca;
2. ORGANIZAREA ACTIVITATII DE PREVENIRE SI PROTECTIE LA NIVELUL INTREPRINDERILOR;
2.1. Obligatiile angajatorului;
2.2. Obligatiile angajatilor;
2.3. Cerinte minime de pregatire in domeniul securitatii si sanatatii in munca;
2.3.1. Nivel de baza;
2.3.2. Nivel mediu;
2.3.3. Nivel superior;
2.4. Asumarea de catre angajator a atributiilor pentru realizarea masurilor de securitate si sanatate in munca;
2.4.1. Cazul microintreprinderilor (1-9 lucratori);
2.4.2. Cazul intreprinderilor mici (10-49 lucratori);
2.5. Serviciul intern de prevenire si protectie;
2.6. Lucratorul desemnat;
2.7. Reprezentantii lucratorilor in domeniul securitatii si sanatatii in munca;
2.8. Comitetul de securitate si sanatate in munca;
2.9. Serviciul extern de prevenire si protectie;
3. ELABORAREA PRINCIPALELOR DOCUMENTATII NECESARE DESFASURARII ACTIVITATII DE PREVENIRE SI PROTECTIE;
3.1. Instructiunile proprii de securitate si sanatate in munca;
3.1.1. Rol, structura si continut;
3.1.2. Exemplu: Instructiuni proprii de securitate si sanatate in munca pentru activitatea de birou;
3.2. Planul de prevenire si protectie;
3.3. Tematicile de instruire;
3.3.1. Tematica de instruire introductiv-generala;
3.3.2. Tematica de instruire la locul de munca;
3.3.3. Tematica de instruire periodica;
3.3.4. Tematica de instruire suplimentara;
3.4. Fisa de instruire individuala privind securitatea si sanatatea in munca;
3.5. Fisa de instruire colectiva;
4. ELEMENTE DE BAZA ALE MANAGEMENTULUI SECURITATII SI SANATATII IN MUNCA;
4.1. Notiunea de sistem utilizata in managementul securitatii si sanatatii in munca;
4.1.1. Notiunea de sistem;
4.1.2. Sistemul de munca;
4.1.3. Sistemul de management al securitatii si sanatatii in munca;
4.1.4. Sistemul de management integrat;
4.2. Implementarea unui sistem de management al securitatii si sanatatii in munca;
5. EVALUAREA CONFORMARII CU CERINTELE LEGALE SI CU ALTE CERINTE LA CARE ORGANIZATIA SUBSCRIE;
5.1. Scop si necesitate;
5.2. Desfasurare;
5.3. Metoda de evaluare a conformarii cu cerintele legale si cu alte cerinte la care organizatia subscrie;
5.3.1. Structura metodei;
5.3.2. Structura fiselor si modul de utilizare;
5.3.3. Aplicarea metodei la nivelul managementului organizatiei;
5.3.4. Aplicarea metodei la nivelul compartimentelor, locurilor de munca si al activitatilor;
5.3.5. Fisa A - Obligatiile angajatorului;
5.3.6. Fisa B - Drepturile si obligatiile lucratorilor;
5.3.7. Fisele C - Cerinte generale;
5.4. Aplicatie practica: Evaluarea conformarii cu cerintele legale si alte cerinte in cazul unei organizatii cu activitate de birou;
5.4.1. Evaluarea managementului organizatiei;
5.4.2. Evaluarea activitatii de birou;
Bibliografie.
DESPRE AUTOR:
Dr. ing. Doru DARABONT este absolvent al Universitatii ``Politehnica`` din Bucuresti, Facultatea Ingineria si Managementul Sistemelor Tehnologice in specializarea Roboti industriali, promotia 1996. A absolvit masterul in domeniul Managementul securitatii, sanatatii si al relatiilor de munca, la Universitatea ``Lucian Blaga`` din Sibiu, in 2004. A obtinut titlul de doctor inginer in domeniul Inginerie industriala, conferit de Universitatea din Petrosani, in 2005.
In perioada 1998-2003 a absolvit trei cursuri postuniversitare in domeniul securitatii muncii, evaluarii riscurilor si auditului securitatii si sanatatii in munca, organizate de Universitatea din Petrosani. In perioada 2006-2009 a absolvit mai multe cursuri in domeniul sistemelor de management al calitatii, de mediu si al securitatii si sanatatii in munca, printre care cel pentru „Auditori externi pentru sisteme de managementul calitatii conform ISO 9001:2000” (TUV Rheinland Romania, 2006) si cursul de instruire certificat IRCA „Occupational Health & Safety Management Systems Auditor/Lead Auditor - Based on OHSAS 18001” (Nigel Bauer & Associates si TUV Nord, 2009).
Este autor si coautor la 5 carti in domeniul securitatii si sanatatii in munca si a 18 comunicari stiintifice la sesiuni nationale si internationale.
Este lector la cursuri postuniversitare in domeniul securitatii si sanatatii in munca organizate de Universitatea ``Politehnica`` din Bucuresti si de Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu.
In prezent este cercetator stiintific grad III in cadrul Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru Protectia Muncii „Alexandru Darabont” din Bucuresti.