S.O.S. - Calea Ferata Romana! III
![](https://www.agir.ro/pictures/img_prima_carte/648_121709_1.jpg)
Autor: Ingrijire editie: Octavian Udriste
Editura: A.G.I.R.
Format: 14,5x20,5 cm
Nr. pagini: 56
Coperta: brosata
ISBN: 978-973-720-511-7
Anul aparitiei: 2013
Memoriu A.G.I.R. - A.I.F.R. - A.S.T.R. - Club Feroviar.
Neglijata, dezorganizata, subfinantata si, uneori, furata, Calea Ferata Romana s-a prabusit continuu, in ultimii 23 de ani, incat vor trebui multi ani si sume importante, ca sa-si revina si sa-si recapete locul pe care il merita, intr-o economie nationala cu pretentii, in curs de integrare europeana, nu numai formala (juridica)!
PREFATA:
Ingrijorati de situatia dramatica in care a ajuns Calea Ferata din tara noastra, noi, Asociatia Generala a Inginerilor din Romania - AGIR, Asociatia Inginerilor Feroviari din Romania - AIFR, Academia de Stiinte Tehnice din Romania - ASTR si Club Feroviar, considerand ca aceasta stare de lucruri nu mai poate continua, am hotarat sa ne coordonam actiunile, in cadrul unei Aliante Pro Calea Ferata, facand public acest memoriu prin care prezentam realitatea sumbra din acest important sector al economiei nationale, in speranta ca Dumneavoastra, factorii politici si de decizie, va veti sesiza si veti reactiona pe masura gravitatii situatiei.
Reprezentam asociatii profesionale neinregimentate politic care cuprind o categorie de specialisti fara de care progresul tehnic n-ar fi fost posibil in Romania. Poate este de prisos sa mentionam ca, in marea noastra majoritate, facem parte din acea categorie de cetateni onesti, care ne iubim Tara, si ca intelegem s-o ajutam, aducand la cunostinta celor care ne conduc, situatia reala, atunci cand consideram ca este cazul.
Asemenea inaintasilor de acum aproape un secol, consideram necesar sa punem la dispozitia guvernantilor punctul nostru de vedere in privinta situatiei cailor ferate, pentru a trage un semnal de alarma referitor la nevoia urgenta de revizuire si eventual de reformare a functionarii companiilor feroviare ale statului.
Nu dorim, spuneau inaintasii, sa ramanem in postura de „martiri ai solutiilor rezolvate prin autoritate lipsita de competenta, ci sa ne indeplinim obligatia si sa ne exercitam capacitatea de a lumina opinia publica, cu privire la o situatie pe care o consideram foarte grava”.
Asa scriam, cu trei ani in urma, in introducerea acestui memoriu, transmis prin posta tuturor factorilor de raspundere din tara, incepand cu presedintia, parlamentul si guvernul, pana la directorii din compania si societatile de cale ferata.
Poate este de necrezut, dar nu numai ca n-am primit nici un semnal din partea autoritatilor dar, mai grav, n-am constatat nici o reactie sau imbunatatire a situatiei acestei „institutii” strategice numita Caile Ferate Romane. Dimpotriva, situatia infrastructurii s-a inrautatit in continuare si ca urmare viteza maxima admisa pentru circulatia trenurilor a scazut continuu facand sistemul feroviar neatractiv, in special pentru traficul de calatori. In aceste conditii, calatorii apeleaza la concurenta rutiera, mai ieftina si mai rapida, chiar daca aceasta nu le ofera confortul si siguranta oferita de caile ferate. Consecinte: se reduce numarul calatorilor urmata de reducerea numarului de trenuri si implicit a veniturile atat ale SN „CFR Calatori“, dar si cele ale CN „CFR“ SA, prin diminuarea sumei incasate din taxa de utilizare a infrastructurii.
Iata-ne intr-un cerc vicios!
Cum anul acesta se implinesc 15 ani de la reorganizarea (dezorganizarea) SNCFR din 1998 si constatand ca, in acest interval de timp nu a avut loc nici o analiza, la nivel ministerial sau guvernamental, in care sa se discute evolutia acestei institutii in perioada scursa, ne facem datoria de constiinta de a reveni cu publicarea acestui memoriu, reactualizat.
CUPRINS:
Prefata 7
Putina istorie 9
Preambul 12
Contextul european 16
Situatia infrastructurii feroviare 20
Coridoarele TEN-T si liniile interoperabile 26
Electrificarea liniilor 31
Cateva din cauzele acestei situatii 33
Parerile unor personalitati europene 41
Concluzii 45
Cateva propuneri 48
Postfata 53
Va recomandam
![](/pictures/thumb_carte/195_124202_1.jpeg)