UE asigura accesul la o aprovizionare diversificata, la preturi accesibile, cu materii prime critice
Data: 16-31 mai 2024
În aceste zile a intrat în vigoare Actul european privind materiile prime critice, care vizează asigurarea unei aprovizionări diversificate, sigure și durabile cu materii prime critice pentru industria UE. Potrivit unui comunicat al Executivului comunitar, accesul securizat la materii prime critice este esențial pentru sectoarele strategice, inclusiv tehnologiile curate, industria digitală, industria de apărare și industria aerospațială.
Europa dispune în prezent de un cadru de reglementare pentru a consolida capacitățile interne și a consolida sustenabilitatea și circularitatea lanțurilor de aprovizionare cu materii prime critice din UE, continuând, în același timp, să își promoveze agenda de diversificare. „Prin această lege, UE va consolida oferta internă și va reduce dependența de furnizori unici. După cum s-a subliniat în urma pandemiei COVID-19 și a invadării Ucrainei de către Rusia, dependențele strategice au expus industria europeană la riscuri de perturbare a lanțului de aprovizionare", se menționează în comunicat.
- Credit foto: www.freepik.com
Legea stabilește indici de referință pentru a spori capacitățile de extracție, prelucrare și reciclare a materiilor prime critice în UE și pentru a orienta eforturile de diversificare. În plus, creează un cadru pentru selectarea și punerea în aplicare a proiectelor strategice, care pot beneficia de condiții simplificate de autorizare și de facilitare a accesului la finanțare; de asemenea, stabilește cerințe naționale pentru dezvoltarea de programe de explorare în Europa.
Ca parte a Planului industrial al Pactului verde, CE a prezentat propunerea de Act privind materiile prime critice la 16 martie 2023. Măsurile se bazează pe evaluarea caracterului critic din 2023, pe un raport prospectiv axat pe tehnologiile strategice, precum și pe acțiunile inițiate în cadrul Planului de acțiune din 2020 privind materiile prime critice.
Consolidarea tuturor etapelor lanțului creator de valoare
Actul european privind materiile prime critice urmărește să asigure aprovizionarea sigură și durabilă a UE cu astfel de materii prime. Documentul are în vedere consolidarea tuturor etapelor lanțului valoric european al materiilor prime critice, să diversifice importurile UE pentru a reduce dependențele strategice, să îmbunătățească capacitatea UE de a monitoriza și de a atenua riscurile de perturbări ale aprovizionării cu materii prime critice și să îmbunătățească circularitatea și sustenabilitatea.
- Credit foto: www.freepik.com
Materiile prime critice sunt indispensabile pentru economia UE și pentru o gamă largă de tehnologii necesare pentru sectoare strategice precum tehnologiile curate, sectorul digital, industria aerospațială și apărarea. Actul privind materiile prime critice creează condițiile pentru a asigura accesul UE la o aprovizionare sigură și durabilă cu materii prime critice, permițând Europei să își îndeplinească obiectivele climatice și digitale pentru 2030, menținându-și, în același timp, competitivitatea și nevoile în materie de securitate economică.
Pilonii unei politici unitare, coerente
Actul european privind materiile prime critice se bazează pe patru piloni:
În primul rând, actul definește prioritățile și stabilește obiective clare în ceea ce privește consolidarea lanțurilor de aprovizionare cu materii prime critice ale UE. În special, pentru prima dată, o listă a materiilor prime critice și o listă a materiilor prime strategice sunt codificate în legislație. Legea include indici de referință pentru îmbunătățirea capacităților de extracție, prelucrare și reciclare a materiilor prime critice în UE și pentru orientarea eforturilor de diversificare.
- Credit foto: www.pixabay.com
Legea stabilește criterii de referință pentru capacitățile interne de-a lungul lanțului de aprovizionare cu materii prime strategice și pentru diversificarea aprovizionării UE:
▪ Capacitatea de extracție a UE de cel puțin 10% din consumul anual de materii prime strategice al UE;
▪ O capacitate de prelucrare a UE de cel puțin 40% din consumul anual de materii prime strategice al UE;
▪ O capacitate de reciclare a UE de cel puțin 25% din consumul anual de materii prime strategice al UE; și
▪ Cel mult 65% din consumul anual al Uniunii pentru fiecare materie primă strategică ce se bazează pe o singură țară terță pentru orice etapă relevantă a lanțului valoric.
Pentru a atinge acești indici de referință, actul stabilește măsuri de consolidare a capacităților europene de producție a materiilor prime critice de-a lungul întregului lanț valoric, cum ar fi, de exemplu, un nou cadru pentru selectarea și punerea în aplicare a proiectelor strategice, care pot beneficia de o autorizare simplificată și de condiții favorabile pentru accesul la finanțare. Acesta stabilește, de asemenea, cerințele naționale pentru dezvoltarea de programe de explorare în Europa. În plus, statele membre au obligația de a furniza tuturor proiectelor privind materiile prime critice un punct de contact unic pentru toate autorizațiile relevante. Proiectele strategice se pot dezvolta, de asemenea, în țări terțe, în beneficiul reciproc al UE și al partenerilor Uniunii.
În al doilea rând, actul include măsuri de îmbunătățire a circularității și a utilizării eficiente a materiilor prime critice prin stimularea lanțurilor valorice pentru materiile prime critice reciclate. De exemplu, obligând operatorii și statele membre să îmbunătățească valorificarea materiilor prime critice din produsele și deșeurile care conțin materii prime critice pe piața UE. În plus, se vor depune eforturi pentru a stimula progresul tehnologic și utilizarea eficientă a resurselor.
În al treilea rând, legea stabilește acțiuni de îmbunătățire a gradului de pregătire a UE și de atenuare a riscurilor în materie de aprovizionare. Pentru a asigura reziliența lanțurilor de aprovizionare, actul permite monitorizarea lanțurilor de aprovizionare cu materii prime critice, precum și schimbul de informații și coordonarea viitoare între statele membre cu privire la stocurile de materii prime strategice. Întreprinderile mari vor trebui să efectueze o evaluare a riscurilor lanțurilor lor de aprovizionare.
În al patrulea rând, actul instituie un Comitet european pentru materii prime critice, alcătuit din țări ale UE și din Comisie, care să ofere consiliere și să coordoneze punerea în aplicare a măsurilor prevăzute în act și să discute parteneriatele strategice ale UE cu țările terțe.
- Credit foto: www.pixabay.com
Practica oferă fundamentul teoretic al definițiilor
Materiile prime critice sunt materii care sunt considerate importante pentru întreaga economie europeană și se confruntă cu un risc ridicat de întrerupere a aprovizionării. Legea conține o listă de materii prime critice și codifică metodologia privind materiile prime critice utilizată pentru evaluarea legală, care va fi utilizată pentru actualizarea periodică a listei.
De asemenea, actul identifică o listă de materii prime strategice, și anume materii prime care sunt utilizate în sectoare strategice precum energia din surse regenerabile, tehnologiile digitale, aerospațiale și de apărare și pentru care este probabil ca creșterea preconizată a cererii în comparație cu nivelurile actuale de aprovizionare, combinată cu dificultățile de creștere a producției, să creeze riscuri în materie de aprovizionare în viitorul apropiat. Ambele liste vor fi revizuite cel puțin o dată la trei ani.
Actul conține măsuri, inclusiv cele privind monitorizarea, circularitatea și durabilitatea, care se aplică tuturor materiilor prime critice. Alte măsuri se adresează în mod specific materiilor prime strategice, și anume prin acțiuni care vizează creșterea capacităților interne, diversificarea și pregătirea pentru riscuri. În plus, măsurile legate de stocurile strategice și de achiziționarea în comun se aplică în mod specific materiilor prime strategice.
A fost înființat un Comitet european pentru materii prime critice
Documentul prevede crearea unui Comitet european pentru materii prime critice pentru a consilia Comisia și a facilita coordonarea și punerea în aplicare la nivelul UE a acțiunilor privind explorarea, monitorizarea, stocurile strategice și proiectele strategice cu țări terțe, precum și pentru a oferi consiliere pentru accesul proiectelor strategice la finanțare. Comitetul este prezidat de Comisie. Acesta este alcătuit din statele membre și Comisie și are reprezentanți ai Parlamentului European, în calitate de observatori. Acesta menține contacte periodice cu părțile interesate relevante pentru a-și îndeplini în mod corespunzător funcțiile.
La 23 mai a.c. a avut loc prima reuniune a Comitetului. Organismul va juca un rol semnificativ în punerea în aplicare a noului cadru de politică, sprijinind Comisia în selectarea și punerea în aplicare a proiectelor strategice, în schimbul de informații privind procedurile de autorizare și inițiativele privind circularitatea, precum și în facilitarea cooperării internaționale și a parteneriatelor strategice în domeniul materiilor prime.
- Credit foto: www.pixabay.com
Proceduri administrative simplificate pentru proiectele strategice
Proiectele care contribuie la consolidarea capacităților de materii prime strategice în toate etapele lanțului valoric, atât în interiorul, cât și în afara UE, pot solicita statutul de „proiect strategic". Proiectele vor fi selectate pe baza contribuției lor la securitatea aprovizionării cu materii prime strategice, a fezabilității tehnice, a capacității de a înlocui materiile prime strategice, a durabilității și a standardelor sociale. Proiectele din UE trebuie să ofere o dimensiune europeană, iar proiectele din țările terțe trebuie să ofere valoare adăugată locală. Domeniul de aplicare acoperă proiecte care permit producția de materiale care înlocuiesc materiile prime strategice.
Proiectele strategice din UE vor beneficia de o autorizare simplificată pentru a accelera procedurile administrative. Statele membre vor trebui să respecte termene clare pentru întreaga procedură, să coordoneze în cadrul unei proceduri unice evaluările de mediu relevante și, după caz, să aplice proceduri de urgență în cazul în care se lansează o procedură judiciară.
În cazul proiectelor strategice din afara UE, continuă să se aplice condiții sociale și de mediu ridicate, iar valoarea adăugată locală ar trebui să fie adusă țărilor terțe care sunt piețe emergente sau economii în curs de dezvoltare. Comisia, asistată de Comitet, sprijină punerea în aplicare a proiectelor și urmărește să creeze sinergii cu inițiativele internaționale existente, cum ar fi strategia „Global Gateway".
În cadrul primei reuniuni a Comitetului pentru materii prime critice, Comisia Europeană a lansat prima cerere de propuneri pentru proiecte strategice. Prima dată-limită este 22 august 2024. Evaluarea și selectarea proiectelor strategice vor fi efectuate de Comisie, cu sprijinul și avizul Comitetului. Cei interesați pot găsi informații detaliate, inclusiv formularul de candidatură și Ghidul pentru solicitanți, pe site-ul dedicat proiectelor strategice.
Reprezentanții UE menționează că statele membre vor trebui să acorde prioritate proiectelor strategice în procesele lor administrative. Legea stabilește, de asemenea, termene clare pentru luarea deciziilor cu privire la autorizarea cererilor legate de proiectele strategice, respectiv, durata totală a procesului de autorizare nu ar trebui să depășească 27 de luni pentru proiectele de extracție sau 15 luni pentru proiectele de prelucrare și reciclare.
Pentru a ajuta întreprinderile, statele membre au, de asemenea, obligația de a desemna puncte unice de contact pentru proiectele privind materiile prime critice. Punctul unic de contact va oferi orientări promotorilor de proiecte cu privire la aspectele administrative și va servi drept punct de contact unic pe tot parcursul procesului de autorizare.
Finanțări adecvate pentru obiective relevante
Previzibilitatea sporită a etichetei pentru proiecte strategice ar trebui să stimuleze reducerea riscurilor financiare ale acestora prin intermediul instrumentelor de finanțare privată. În plus, există mai multe instrumente de finanțare disponibile la nivelul UE care pot sprijini proiectele strategice.
Platforma „Tehnologii strategice pentru Europa" (STEP) oferă un răspuns structural la nevoile de investiții ale industriilor. Domeniul său de aplicare cuprinde tehnologiile digitale, tehnologiile curate și biotehnologiile, precum și materiile prime critice necesare pentru lanțurile lor valorice respective. Proiectele strategice în temeiul Actului privind materiile prime critice sunt incluse în mod explicit în domeniul său de aplicare, ceea ce le face eligibile pentru sprijin în cadrul fondurilor politicii de coeziune (și anume Fondul european de dezvoltare regională, Fondul de coeziune, Fondul social european Plus, Fondul pentru o tranziție justă).
Proiectele strategice pot fi sprijinite, de asemenea, dacă îndeplinesc criteriile necesare, în cadrul Fondului pentru inovare sau al Fondului de redresare și reziliență.
În plus, investițiile în lanțul valoric al materiilor prime critice sunt eligibile în cadrul InvestEU. Pentru proiectele strategice din străinătate, Global Gateway și, în special, Fondul european pentru dezvoltare durabilă plus (FEDD +) pot fi utilizate pentru a le sprijini.
În plus, Comisia va continua să sprijine programele de cercetare și inovare în domeniul materiilor prime critice, în special prin programul-cadru Orizont Europa.
Multe dintre aceste proiecte pot necesita finanțare care include ajutoare de stat. Printre alte posibilități prevăzute de normele obișnuite privind ajutoarele de stat, domeniul de aplicare a Cadrului temporar de criză și de tranziție privind ajutoarele de stat este relevant în acest context, deoarece permite statelor membre să sprijine investițiile în producția sau reciclarea materiilor prime critice care sunt necesare pentru fabricarea de echipamente strategice (și anume baterii, panouri solare, turbine eoliene, pompe de căldură, electrolizoare și captarea, utilizarea și stocarea dioxidului de carbon), care sunt esențiale pentru tranziția către o economie cu zero emisii nete.
- Credit foto: www.pixabay.com
Sustenabilitate și circularitate la nivelul cerințelor actuale și de perspectivă
Potrivit reprezentanților Executivului comunitar, Comisia și țările UE trebuie să depună eforturi pentru a stimula progresul tehnologic și utilizarea eficientă a resurselor pentru a modera creșterea preconizată a consumului de materii prime critice la nivelul Uniunii. Țările UE trebuie să ia măsuri pentru a îmbunătăți colectarea deșeurilor bogate în materii prime critice și pentru a asigura reciclarea acestora în materii prime critice secundare.
CE subliniază că, datorită istoriei sale miniere, UE are numeroase situri miniere și reziduuri vechi care pot conține materii prime critice prețioase, dar al căror potențial nu a fost analizat până în prezent. Legea obligă operatorii actuali să evalueze posibilitatea de valorificare din aceste situri și să colecteze informații cu privire la conținutul de materii prime critice al deșeurilor pe care le generează, precum și cu privire la deșeurile depozitate în siturile lor. Pentru minele închise și abandonate, legea conferă statelor membre responsabilitatea de a colecta aceste date - din dosare de autorizare, precum și din campanii de eșantionare specifice - și de a le publica într-o bază de date accesibilă în mod deschis. Acest lucru va permite potențialilor operatori să identifice potențialele situri de interes și să pună în aplicare astfel de proiecte de redresare împreună cu autoritățile publice.
Legea conține, de asemenea, dispoziții de stabilire a cerințelor de circularitate pentru magneții permanenți, care sunt tehnologii binecunoscute pentru a conține pământuri rare și pentru care UE este pe deplin dependentă de țări terțe. În prezent, mai puțin de 1% din pământurile rare consumate în UE sunt reciclate. Magneții permanenți se găsesc într-o gamă largă de produse strategice pentru tranziția energetică și cea digitală (de exemplu, turbine eoliene și vehicule electrice). Posibilitatea de reciclare a acestora este fezabilă din punct de vedere tehnic, dar rămâne foarte limitată. Pentru a asigura posibilitatea de reciclare a magneților permanenți, legea facilitează activitatea instalațiilor de reciclare prin stabilirea unor cerințe de informare cu privire la tipul și compoziția magneților permanenți conținuți într-o listă definită de produse și la conținutul reciclat al anumitor materii prime critice din magneții noi.
Legea împuternicește Comisia să stabilească cerințe de informare privind amprenta de mediu a materiilor prime critice care fac obiectul mai multor garanții. Acest lucru va contribui la creșterea circularității și a durabilității materiilor prime critice introduse pe piața UE, permițând clienților să facă alegeri în cunoștință de cauză cu privire la produsele care conțin materii prime critice.
Circularitatea trebuie să înceapă mai devreme decât atunci când un produs devine deșeu. Prin urmare, Comisia se axează, de asemenea, pe posibilitatea de reciclare a materiilor prime critice și pe înlocuirea acestora în activitatea sa privind cerințele în materie de proiectare ecologică specifice produselor. De asemenea, va mobiliza până la 200 de milioane de euro în vederea implementării a zece centre suplimentare de circularitate pentru a spori în mod substanțial recuperarea și reciclarea materiilor prime în întreaga Uniune.
Măsuri de prevenire a penuriei și de asigurare a necesarului
Actul oferă un cadru cuprinzător pentru o mai bună dotare a statelor membre și a întreprinderilor pentru a face față întreruperilor aprovizionării. În primul rând, Comisia, cu sprijinul Comitetului pentru materii prime critice, va coordona monitorizarea riscurilor în materie de aprovizionare legate de materiile prime critice, care vor fi accesibile publicului. Comisia, consiliată de Comitet, va coordona testele de rezistență la nivelul lanțurilor de aprovizionare cu materii prime strategice pentru a evalua expunerea efectivă la riscurile în materie de aprovizionare.
În al doilea rând, actul permite Comisiei să colecteze informații și apoi să coordoneze stocurile strategice ale statelor membre în întreaga UE pentru a pregăti mai bine Uniunea înainte de o criză. În plus, pentru a stimula întreprinderile să elaboreze strategii adecvate de atenuare a riscurilor în materie de aprovizionare și să își consolideze reziliența, legea obligă întreprinderile mari care produc tehnologii strategice cu materii prime strategice să efectueze o evaluare a riscurilor lanțurilor lor de aprovizionare o dată la trei ani. În cele din urmă, Comisia va institui, de asemenea, un mecanism de facilitare a achizițiilor comune de materii prime strategice pentru întreprinderile europene interesate.
Parteneriate reciproc avantajoase cu piețele emergente
Parteneriatele strategice încheiate cu țări terțe contribuie la diversificarea surselor de aprovizionare cu materii prime prin integrarea în continuare a lanțurilor valorice ale materiilor prime ale UE cu cele ale țărilor terțe bogate în resurse.
Legea stabilește condițiile pentru instituirea și punerea în aplicare a viitoarelor parteneriate strategice. Pentru a dezvolta și a asigura un cadru coerent pentru încheierea viitoarelor parteneriate, statele membre și Comisia, ca parte a interacțiunii lor în cadrul Comitetului, vor discuta și vor asigura coordonarea, printre altele, cu privire la măsura în care parteneriatele existente îndeplinesc obiectivele preconizate, la stabilirea priorităților țărilor terțe pentru noi parteneriate, la conținutul unor astfel de parteneriate, precum și la coerența și sinergiile potențiale dintre cooperarea bilaterală a statelor membre cu țările terțe relevante.
Obiectivul este de a căuta parteneriate reciproc avantajoase cu piețele emergente și cu economiile în curs de dezvoltare, în concordanță cu strategia „Global Gateway" a UE, care să contribuie la diversificarea lanțului său de aprovizionare cu materii prime și să aducă valoare adăugată în țările partenere.
Până în prezent, UE a semnat parteneriate cu Argentina, Canada, Chile, Republica Democratică Congo, Groenlanda, Kazahstan, Namibia, Norvegia, Rwanda, Ucraina, Uzbekistan și Zambia.