Congresul Mondial al Transportatorilor Publici Bucuresti - aprilie 2004
Data: 1-15 iunie 2004
La finele lunii aprilie a.c. a avut loc la Bucuresti un eveniment de o deosebita importanta pentru ramura de transport urban : cel de al XI- lea Congres Mondial de Transport Urban, avand ca motto: "Cum sa facem mai atractiv transportul urban".
Organizat la Palatul Parlamentului, de catre Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Locuintei in colaborare cu Asociatia Internationala pentru Continua Dezvoltare a Transportului Urban CODATU, congresul s-a bucurat de un mare succes.
Asociatia internationala CODATU, cu sediul in Lyon, desfasoara o larga activitate a schimburilor de know-how intre tarile industrializate si cele in curs de dezvoltare, in domeniul sistemelor si modalitatilor de transport. Aceasta este o asociatie cu caracter nonprofit si are ca obiectiv promovarea schimburilor stiintifice, tehnice, economice si sociale in domeniul transportului urban si suburban.
In actiunile sale, CODATU reuneste specialisti din:
operatori de transport urban si autoritati locale si centrale;
institutii de invatamant si cercetare;
institutii financiare;
societati de inginerie furnizoare de bunuri si servicii pentru transportul urban;
comitete nationale create pentru extinderea actiunilor asociatiei.
Este de mentionat ca in conformitate cu statutul sau, CODATU isi desfasoara activitatea in colaborare cu U.I.T.P., Banca Mondiala, BIRD, BERD si BEI, urmarind in mod deosebit apropierea dezvoltarii transportului public din tarile in curs de dezvoltare de standardele tarilor dezvoltate.
Dupa alte zece congrese mondiale organizate din doi in doi ani in diferite tari ale lumii, cel de al 11-lea Congres Mondial – CODATU de la Bucuresti a reunit 417 participanti, din care 303 din Romania si 114 din alte 27 de tari din Europa, America, Asia si Africa.
Cele peste 80 de comunicari sustinute in sesiuni paralele pe parcursul desfasurarii congresului au prezentat probleme esentiale ale dezvoltarii transportului urban in etapa actuala pe plan mondial, in lupta pentru descurajarea cresterii ingrijoratoare a transportului cu automobile private, care creeaza mari aglomerari urbane si constituie un pericol pentru mediul ambiant.
Dezbaterile din sesiunile congresului ca si cele din cadrul celor trei mese rotunde organizate au condus la edificarea directiilor de actiune in etapa actuala pe plan mondial, dar multe dintre ele cu larga aplicabilitate in tara noastra, ca spre exemplu:
* Incurajarea dezvoltarii si modernizarii transportului public urban cu tractiune electrica, domeniu in care transportul cu metroul si cu tramvaiul sunt prioritare. Metroul, care functioneaza cu succes de peste 25 de ani, reprezinta pentru Bucuresti, capitala Romaniei, un mijloc de transport de masa, sigur, civilizat, de mare capacitate, nepoluant, pentru a carui dezvoltare si modernizare vom fi preocupati in continuare. La randul sau, tramvaiul este un mijloc de transport urban cu vechi traditii, care functioneaza cu succes in Bucuresti si in marea majoritate a oraselor tarii.
* Cresterea calitatii transportului public urban prin proiecte ce vizeaza modernizarea instalatiilor, a materialului rulant si a celorlalte mijloace de transport public, introducerea unor sisteme de siguranta circulatiei moderne si eficiente si mai ales crearea unui sistem integrat de transport urban si suburban.
* Imbunatatirea sistemului de management pe baza de performante cuantificabile si masuri organizatorice moderne. Responsabilitatea managerului in administrarea bazei materiale si in organizarea muncii este esentiala pentru cresterea productivitatii muncii si eficientei serviciilor de transport public urban.
* Incurajarea dezvoltarii sectorului privat in transportul public urban, inclusiv prin privatizarea unor servicii aferente activitatii de exploatare, folosirea pe scara cat mai larga a parteneriatului public-privat in implementarea unor proiecte de investitii.
* Planificarea dezvoltarii sistemelor de transport urban in concordanta cu Planurile Urbanistice Generale aprobate pentru fiecare oras, manifestandu-se grija pentru ocuparea rationala a terenurilor si protectia mediului.
* Organizarea sistemelor de parcare corelate cu planul de transport urban care sa creeze conditii atractive pentru restrangerea dirijata a utilizarii automobilelor private si folosirea transportului public urban, reducandu-se astfel marile aglomeratii si blocaje in transportul de suprafata, mai ales in orele de varf.
* Adoptarea de masuri institutionale prin reglementarea unor autoritati municipale si metropolitane care sa coordoneze activitatea tuturor operatorilor de transport de stat si privati si sa asigure dezvoltarea echilibrata a mijloacelor de transport, a infrastructurii si a sistemului stradal. Initiativa M.T.C.T. de a promova aprobarea unei autoritati de transport metropolitane la nivelul municipiului Bucuresti si zonei inconjuratoare, dupa model european, trebuie finalizata si extinsa la nivelul tuturor oraselor mari din tara.
De o mare importanta a fost schimbul de experienta intre specialistii din tari aflate in stadii diferite de dezvoltare si cei din tari dezvoltate pe probleme de interes ale sectorului de transport public urban si, de ce sa nu o spunem, facilitarea contactelor directe intre specialistii din domeniul transporturilor a fost benefica tuturor.
Trebuie sa mentionam si alte doua evenimente asociate congresului, si anume:
* Expozitia tehnica organizata in incinta Palatului Parlamentului, la care exponatele firmelor SIEMENS, BOMBARDIER, PLASSER & THEURER, SEMPERIT, KLIPFONTEIN si altele s-au bucurat de interes in randul participantilor la congres si
* Cursul de instruire organizat dupa congres pentru specialisti din domeniul transportului public urban din Romania si alte tari, sustinut de profesori de la universitati din S.U.A., Franta si Egipt.
In ansamblul sau, congresul a constituit un important eveniment pentru cunoasterea de catre comunitatea internationala a stadiului de dezvoltare si a programelor adoptate pentru dezvoltarea si modernizarea transportului urban, componenta a politicii economice si sociale a Romaniei.