Din activitatea Societatii Inginerilor din Transporturi
Data: 1-15 iunie 2005
Activitatea Societatii Inginerilor din Transporturi din cadrul Asociatiei Generale a Inginerilor din Romania (SIT-AGIR), identificata in buna masura cu cea a cadrelor didactice ale Catedrei Tehnica transporturilor de la Facultatea Transporturi a Universitatii Politehnica din Bucuresti, a fost orientata in special pe formarea inginerilor, perfectionarea profesionala postuniversitara (studii aprofundate, master si doctorat), cercetare stiintifica in domeniu si diseminare de cunostinte.
Intre traditie si modernitate...
Atenti la transformarile structurale ale invatamantului superior de transporturi si receptivi la cerintele concrete ale sistemului de transport din Romania, am cautat sa alaturam cunostintelor tehnice si tehnologice traditionale, pe cele socio-economice specifice economiei de piata, pe cele de informatica tehnologica si de gestiune pentru a forma inginerul de sistem, capabil sa proiecteze si sa conduca sisteme de transport care sa raspunda exigentelor dezvoltarii durabile.
Aceste adaptari ale curriculei universitare s-au realizat treptat, in timp, necesitand pregatire temeinica a „formatorilor“. Discipline precum „Economia transporturilor“; „Formarea preturilor si Tarifarea in transporturi“; „Geografia transporturilor“; „Strategii de dezvoltare a sistemelor de transport“; „Analiza economica in transporturi“, au aparut si s-au dezvoltat pentru prima data in invatamantul superior romanesc de profil ca urmare a stradaniilor membrilor SIT-AGIR. Documentarea atenta si amanuntita, legaturile cu mediul academic si de cercetare din alte tari, implicarea in activitatile de cercetare si indeosebi perfectionarea prin doctorat, au constituit factori determinanti.
Asimilarea noilor discipline, a caror necesitate in formarea specialistului fusese relevata si de specialisti cu inalte responsabilitati in conducerea Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului, a fost un proces relativ indelungat. Prudenta cu care am actionat a fost determinata si de o reflectie a domnului academician Radu Voinea, care cu ceva timp in urma spunea ca exista, din pacate, si „profesori“ care incearca sa transmita studentilor mai mult decat stiu. Oare cate discipline, ba chiar si specialitati au aparut cvasi-spontan in toti acesti ani !?
Acum, la cativa ani dupa ce noua curricula a atins „regimul permanent“, am gasit ragazul sa ne raportam la o manifestare stiintifica care a reunit timp de doua saptamani personalitatile marcante de pe plan mondial in ingineria transporturilor. Ne referim la Seminarul NATO cu tema “Operations Research Aid Decision and Methodologies in Traffic and Transportation Management”. Organizatia NATO, prin compartimentul sau specializat NATO Scientific and Environmental Affairs Division, sustine financiar manifestari stiintifice si culturale, iar prestigiosul International Institute of Transport Training din Namur, Belgia a fost desemnat sa realizeze acest seminar, in cadrul Universitatii Tehnice din Budapesta. Au sustinut prelegeri profesori de prestigiu din tari europene - Marea Britanie, Italia, Belgia, Ungaria, din S.U.A. si din Canada, iar participantii la seminar au provenit din Grecia, Rusia, Belgia, Olanda, Cehia, Polonia, Iugoslavia, Norvegia, Suedia, Canada, Italia, Ungaria si Romania.
Daca la acel moment constatam ca majoritatea subiectelor tratate se regaseau in programele analitice ale disciplinelor matematice si de specialitate corespunzatoare planului de invatamant de la specializarea Ingineria transporturilor si a traficului - cursuri de ingineri si de la programele de pregatire postuniversitara, specializarea Logistica transporturilor, sau de pregatire prin masterat – Transport si trafic urban, acum avem convingerea ca scoala superioara din domeniul ingineriei transporturilor de la noi este bine orientata si poate intra in competitie profesionala cu oricare dintre scolile ai caror exponenti au fost prezenti la Seminarul NATO si, fara falsa modestie, apreciem ca nu s-ar putea identifica probleme care sa se situeze in afara capacitatii de intelegere si tratare pe care o conferim absolventilor nostri, chiar daca, cu regret o spunem, colaborarea cu cadre didactice si de cercetare din tarile europene este inca deficitara (speram, insa, ca de acum inainte aceasta deficienta sa o putem exprima la un timp trecut).
Programele de pregatire postuniversitara cu durata de un an in Logistica transporturilor ofera o pregatire suplimentara absolventilor celor cinci ani de facultate. Exigentele logisticii industriale si comerciale extind cooperarea modurilor de transport intr-un sistem mai vast (productie – stocare – manipulare - transport – depozitare) pentru a asigura livrare „just-in-time“ si legaturi „door-to-door“, cu consumuri minime de resurse si impact redus asupra mediului.
Programul de masterat cu durata de doi ani Transport si trafic urban contine discipline din domeniul ingineriei mecanice pentru transporturi (,,Dinamica vehiculelor“; „Fiabilitate si securitate“; „Mentenanta mijloacelor de transport“), al ingineriei electrice si electronice („Sisteme de control si dirijare a traficului“), al ingineriei transporturilor si a traficului („Fluxuri de trafic“; „Transport public urban“; „Logistici integrate“), dar si din domeniul socio-economic („Transportul si mediul socio-economic si natural“; „Economia transporturilor“; „Modelarea cererii de transport“; „Drept si reglementari in transporturi“) si se adreseaza deopotriva absolventilor Facultatii Transporturi si celorlalte facultati din UPB.
Pregatirea prin doctorat este realizata sub conducerea profesorului universitar dr.ing. Serban Raicu care, cu inalta exigenta si rigoare stiintifica, cu fiecare teza finalizata, releva multiplele fatete si implicatii teoretice si practice ale domeniului. Clarviziunii domniei sale datoram teze de referinta in domeniu precum: „Cercetari privind fundamentarea strategiilor de dezvoltare a infrastructurilor de transport“; ,,Modele econometrice pentru estimarea cererii in transportul de calatori urban si regional“; „Sisteme cibernetice pentru fluidizarea circulatiei in punctele de intersectare si contopire a parcursurilor din marile statii si complexe de cale ferata“; „Modele matematice si de simulare pe calculator pentru sisteme complexe de servire in masa, cu aplicatii la sistemele de trafic“; „Cercetari privind interactiunea in punctele de jonctiune dintre transportul pe apa si pe uscat. Model de simulare pe calculator a sistemului dane portuare-flota de transport“.
Corectele orientari in structurarea programelor universitare, continutul disciplinelor adecvat cerintelor domeniului, metodele de predare moderne, dotarile noi ale bazei materiale, angrenarea studentilor in activitati de cercetare stiintifica reprezinta tot atatea motive care fac ca absolventii nostri sa fie „absorbiti“ in totalitate pe piata muncii din transporturi de la noi sau de pe alte meleaguri. Cate alte specializari, si vizam nu numai pe cele tehnice, pot afirma astazi acelasi lucru?
Pentru a cinsti meritele inaintasilor in evolutia si dezvoltarea specializarii, cu precadere aferente tehnologiei transportului feroviar, SIT-AGIR a organizat, ca prolog al Sesiunii stiintifice anuale a studentilor, la data de 13 mai 2005, o manifestare omagiala, cu prilejul implinirii a 100 de ani de la nasterea unor cadre didactice: Dumitru Ionescu, Constantin Tomescu, Valeriu Tanasescu, Marius Maris. Cu acest prilej mai tinerii nostri colegi au relevat aspecte actuale din opera profesorilor evocati, iar cei care i-au cunoscut au rememorat fragmente din activitatea profesionala si a personalitatii celor care trebuie considerati, alaturi de inca multi altii, ca precursori ai invatamantului universitar de transporturi.
Legatura cu lumea ...
Pentru toti cei implicati in ingineria transporturilor, fara indoiala, organizarea la Bucuresti in perioada 22-24 aprilie 2004 a Congresului mondial CODATU XI (Cooperare pentru Dezvoltarea si Ameliorarea Transporturilor Urbane si periurbane), care a reunit 355 de participanti din 27 de tari ale Europei, Americii, Asiei, Africii, Oceaniei, reprezentanti ai Comisiei Europene, BIRD, BERD si BEI a constituit un eveniment major.
Membrii SIT-AGIR au participat in Comitetul stiintific (prof.dr.ing. Serban Raicu, vicepresedinte Comitet stiintific), au condus lucrarile unor sectiuni (dr.euring. Mihai Mihaita – presedintele AGIR, sectiunea Planificarea transporturilor urbane) si au prezentat rezultatele unor lucrari de cercetare stiintifica in cadrul sectiunilor Integrare modala (conf.dr.ing. Mihaela Popa, An integrated urban transit service in Bucharest City) si Calitatea in transporturile publice (conf.dr.ing. V. Dragu, s.l.dr.ing. E. Rosca si asist.ing. F. Rusca, Service quality in the terminals joining magistral and urban transport).
Desfasurat sub motto-ul Cum sa facem transporturile urbane mai atractive?, Congresul mondial CODATU XI a relevat proiecte sau realizari de succes din diferite orase ale lumii.
Pot, oare, sa fie generalizate aceste solutii? Evident, nu. Dar, fireste, sunt valoroase pentru intregirea tabloului vast al alternativelor care pot fi analizate cu scopul de a identifica solutiile particulare pentru Bucuresti si alte municipii ale tarii. Subliniem aceasta particularitate a solutiilor pentru ca, desi pretutindeni traficul rutier ameninta orasele cu tromboza, mobilitatea sociala satisfacuta de sistemul de transport poarta amprenta spatiului natural (a conditiilor geografice), a spatiului topologic si economic, a actiunilor omului orientate catre modificarea caracteristicilor spatiale - spatiul politic (antropic), dar, si mai pregnant, pe cele comportamentale ale populatiei. Acestea din urma rebele la toate incercarile de modelare sunt consecinte ale traditiilor, ale educatiei, ale modului de viata, ale sistemului de activitati, adica extrem de particulare.
Simplificand, a face transportul public urban mai atractiv inseamna a-l adapta la cerintele cetatenilor. Dar, si acestea, chiar atunci cand prin diverse tehnici pot fi puse-n evidenta, sunt extrem de diverse si reflecta o anume segregare a populatiei in raport cu veniturile, cu gradul de educatie si de implicare in viata socio-economica etc.
De aceea, apreciem ca solutiile pe termen scurt pentru cresterea atractivitatii transportului public urban sunt adesea paleative, rezolvari punctuale, lipsite de durabilitate, expresia unei vointe politice locale versatile.
Singurele care raspund exigentelor dezvoltarii durabile sunt cele care se constituie in strategii coerente pe termen mediu si lung la nivel regional sau national si care sunt fundamentate pe corelatiile dintre amenajarea teritoriului, urbanism si mobilitate sociala. Satisfacerea neingradita a crescutei nevoi de mobilitate individuala trebuie ca prin solutiile de amenajare a teritoriului (si a spatiului urban, in particular) sa se realizeze cu o mobilitate sociala cat mai redusa. Pentru aceasta, sectorul transportului, de la toate nivelurile, nu mai trebuie considerat ca servitorul celorlalte sectoare, ci ca un sector distinct cu legaturi in ambele sensuri cu mediul economic si social.
Aceasta legatura, inca prea putin inteleasa de decidentii politici de la diferite niveluri, dintre transporturi si amenajarea teritoriului, o regasim in inca multe altele dintre cercetarile membrilor SIT-AGIR. Astfel, sectiunea Retele si sisteme teritoriale din cadrul Conferintei Internationale Tendinte in dezvoltarea aplicatiilor ciberneticii, Baile Felix, 26-27 noiembrie 2004, are deja o traditie. S-a desfasurat pentru a treia oara sub conducerea si cu participarea majoritara a membrilor SIT-AGIR.
Comunicarile prezentate au evidentiat faptul ca retelele nu trebuie examinate intr-o maniera sectoriala. Ele apartin aceluiasi teritoriu si mediul socio-economic este cel care genereaza fluxurile care trebuie transferate de retea. Caracterul dinamic al mediului socio-economic si inovatiile tehnologice afecteaza interoperabilitatea si dinamica retelelor, fiind necesar un efort teoretic pentru a analiza complexitatea legaturilor intre retea si teritoriu. Definind intr-o maniera unitara raporturile generale intre retele si sistemul teritorial, este posibil sa se depaseasca viziunea tehnicista si deci sectoriala referitoare la fiecare tip de retea, in functie de fenomenele fizice pentru care ea este sediul.
Analiza diacronica a corelatiilor dintre retele si dintre acestea si sistemul teritorial evidentiaza mutatii in topologia retelelor, a structurii si marimii fluxurilor transferate. Predictia, pe orizonturi mari de timp, este dificila datorita faptului ca efectele inovatiilor tehnologice (prin scurtarea timpului dupa care o descoperire stiintifica devine progres tehnologic) pot modifica radical tabloul prefigurat.
Din studiile realizate asupra calitatii transferului fluxurilor prin retelele de transport rutier a rezultat ca exista o tendinta clara de congestie, cu efectele cunoscute asupra dezvoltarii durabile a vietii colectivitatilor umane.
Problema dezvoltarii durabile a transporturilor a fost si ramane una din preocuparile de actualitate ale SIT-AGIR. Actiunile intreprinse pentru popularizarea ideilor dezvoltarii durabile au condus si la organizarea unei mese rotunde in luna noiembrie 2004 la sediul AGIR, unde au fost invitati specialisti din transporturi, arhitecti, urbanisti, cadre didactice universitare si responsabili ai Autoritatilor Publice.
Din prezentarile facute si din discutiile purtate a reiesit ca atingerea acelui stadiu dorit, elevat al dezvoltarii durabile nu se poate realiza decat prin gasirea solutiilor care sa reduca nevoia sociala de deplasare.
Este tot mai evident ca sistemele rutiere (atat cel urban cat si cel interurban) nu vor mai fi capabile sa satisfaca nivelurile de trafic previzionate si ca extensiile retelelor vor exacerba consecintele negative asupra mediului natural si artificial. Solutii de adaptare a ofertei la cerere sunt tot mai greu de gasit, tot mai costisitoare si tot mai putin eficiente.
Promovarea transportului public si a restrictiilor selective de circulatie au si ele aplicabilitate limitata. Trebuie cautate rezolvari care depasesc sfera transportului si se plaseaza in cea a amenajarii teritoriului. Din corecta amenajarea a teritorului decurg solutii pentru reducerea mobilitati sociale, care fara a limita mobilitatea individuala, in sensul suprimarii accesului la activitati si servicii si fara a restrange aria de deplasare a individului, conduc la folosirea mai rationala a resurselor limitate ale sistemului de transport.
Reducerea mobilitatii sociale se realizeaza prin mecanisme implicite de schimbare si substitutie gratie carora deplasarea este modificata si redusa. Rezolvarile care apeleaza la substitutie influenteaza asupra numarului calatoriilor efectuate, inlocuind o multime de deplasari cu altele cu consecinte in micsorarea mobilitatii, in folosirea de noi forme de comunicatii si transport sau chiar in renuntarea la calatorie. Se poate vorbi de o "rafinare" a cererii de transport care este consecinta folosirii noilor tehnologii informationale, de comunicatii si a schimbarilor privind motivatia si succesiunea deplasarilor.
Solutiile prezentate mai sus au fost dezvoltate in Proiectul prioritar intitulat Solutii convergente pentru limitarea congestiei si a efectelor poluante ale traficului in marile aglomerari urbane, realizat de SIT – AGIR in colaborare cu Universitatea din Craiova, Universitatea Politehnica Timisoara, Firma Rassco Traffic avand ca parteneri cofinantatori Administratiile Locale de la Craiova, Timisoara si Bucuresti, in cadrul PNCDI AMTRANS.
Rezultatele cercetarii s-au concretizat in: experimentari pe modele care au relevat specificitatea cererii de deplasare a populatiei si au generat solutii pe termen scurt (reorganizarea transportului public prin valorificarea disponibilitatilor de capacitate ale metroului) si pe termen mediu si lung (amenajari ale teritoriului urban care sa sporeasca caracterul multipolar al Bucurestiului); simulari pentru obtinerea de solutii de corelare a sistemului de semaforizare; doua sisteme pilot pentru dirijarea traficului rutier si monitorizare a parametrilor de mediu in zone centrale din municipiile Craiova si Timisoara.
Ca semnificativa apreciem participarea membrilor SIT-AGIR la Simpozionul inginerilor romani de pretutindeni – editia a VI-a, desfasurata la AGIR, in zilele de 10-11 septembrie 2004. Cu acest prilej, in cadrul sectiunii Servicii au fost prezentate 15 lucrari (7 ale membrilor SIT-AGIR) care au evidentiat variate aspecte ale calitatii din sfera serviciilor – de la cele destinate transferului de fluxuri materiale, energetice si informationale la cele apartinatoare administratiei publice sau expertizei tehnice judiciare. Tratarilor teoretice, conceptuale care au relevat specificitatea calitatii serviciilor (intangibilitate, inseparabilitate in raport cu resursele materiale, energetice si umane implicate, variabilitate in timp, perisabilitate, lipsa proprietatii etc.) li s-au alaturat pertinente examinari comparative ale reglementarilor nationale si europene din domeniu si mai ales solutii practice pentru cresterea performantelor calitative ale managementului strategic si operativ.
Indiferent daca autorii au avut in vedere un serviciu izolat al unei companii sau al unui sistem la nivel national, tratarile au pus in evidenta legatura dintre diferitele aspecte ale calitatii proiectate si realizate si consumul de resurse pentru o activitate utila, circumscrisa cerintelor sociale fundamentale, ale respectului fata de mediu si ale responsabilitatilor privind calitatea vietii.
Rezultatele obtinute in cercetarile intreprinse au facut si obiectul unor comunicari la conferinte stiintifice din strainatate (Antwerp, Namur, Hawaii, Seul, Palma de Mallorca, Cambridge, Funchal-Madeira etc.).
Continuari ...
Din activitatile multiple care au reunit specialisti cu diferite formatii din transporturi a reiesit ca terminologia folosita nu este unitara, ca apar deosebiri semantice generatoare de ambiguitati in comunicare. Incercand eliminarea acestei situatii, SIT-AGIR, sub egida Academiei Romane (coordonator academician Gleb Dragan) si-a propus sa elaboreze Dictionarul explicativ de termeni tehnici (in limbile romana, engleza, franceza si rusa) pentru transporturi. Cel putin doua fascicule (din cele 10 proiectate) continand peste 4000 de termeni vor aparea pana la finele anului 2005.
In incercarea de a sensibiliza decidentii politici, sociali si administrativi asupra importantei interventiei Puterii publice in transporturi, SIT-AGIR va organiza o conferinta nationala cu titlul Transporturile si mediul socio-economic si natural, in zilele de 14-15 octombrie 2005. La conferinta au fost deja invitati factori de decizie precum si cadre didactice din transporturi si domeniile conexe.
Conferinta are sfere tematice largi (Strategii de dezvoltare a sistemelor de transport in concordanta cu exigentele dezvoltarii durabile; Solutii pentru cresterea performantelor sistemelor de transport; Fluxuri de trafic. Sisteme de control si coordonare a traficului; Transport public urban; Logistici industriale si comerciale; Formarea preturilor si tarifarea transporturilor in conditiile economiei de piata; Calitatea in transporturi. Sistemul de management al calitatii) si se va desfasura in colaborare cu Sectia ingineria transporturilor a Academiei de Stiinte Tehnice din Romania.
Prin aceasta manifestare, SIT-AGIR isi propune ca reunind specialisti cu diverse formatii - ingineri, matematicieni, urbanisti, arhitecti, constructori, economisti, ecologisti, sociologi – sa realizeze un forum de dezbatere sistemica, interdisciplinara a problemelor din transporturi si amenajarea teritoriului in concordanta cu exigentele dezvoltarii durabile si cu nazuintele de crestere a calitatii vietii.
Dincolo de aspectele teoretice, fundamentale ale ingineriei transporturilor, SIT-AGIR, prin preconizata manifestare, isi propune sa identifice si solutii practice pentru transporturile locale, regionale si interregionale, care sa constituie instrumente utile pentru decidentii din domeniu.