Spre o economie de piata functionala
Batalia ACCIZELOR - castigata de ratiune
Spre o economie de piata functionala
Batalia ACCIZELOR - castigata de ratiune
Data: 15-30 iunie 2005
Interviu cu domnul ing. dipl. Gheorghe Olteanu, director general in Ministerul Industriei si Resurselor
Am asistat cu totii in ultima perioada - nu fara justificata ingrijorare - la un "razboi" economico-financiar intern, al carui deznodamant ar fi putut fi majorarea substantiala a accizelor la produsele petroliere, cu tot cortegiul consecintelor nefaste ale unei astfel de decizii pentru economia nationala in general, pentru relansarea industriei in special. In perceptia omului de rand, conturata pe baza stirilor de senzatie vehiculate prin mass-media, acest "razboi al accizelor" a parut a se derula in doua faze: prima - a unor neintelegeri si "frecusuri" in interiorul guvernului, intre Ministerul Finantelor si Ministerul Industriei si Resurselor, iar a doua - intre guvern si intreprinzatorii care activeaza in domeniul producerii, importului, transportului si comercializarii produselor petroliere.
Acum, cand lucrurile par a fi intrat pe fagasul normal, l-am rugat pe domnul Gheorghe Olteanu, director general in Ministerul Industriei si Resurselor, sa ne precizeze cum a pornit si s-a desfasurat acest "conflict", dar mai ales sa ne prezinte solutia adoptata in final de Executiv.
Intrebare: Domnule director general, cine si din ce considerente a venit cu propunerea de a se majora substantial accizele la produsele petroliere?
Raspuns: Problema majorarii accizelor la uleiurile minerale - denumire generica sub care se gasesc aceste produse petroliere - s-a pus de catre unii lucratori din Ministerul Finantelor, care au subliniat nivelul ingrijorator de mic al volumului incasarilor la bugetul de stat din aceste accize. Trebuie precizat ca nivelul de accizare este extrem de important, el atinge cote de 70%-80% chiar la unele produse - si vorbim aici de sume enorme care ar trebui colectate la bugetul statului, circa 40.000 miliarde lei per total, din care circa 28.000 miliarde lei la uleiurile minerale.
Intrebare: Care a fost pozitia Ministerului Industriei si Resurselor vizavi de aceasta propunere?
Raspuns: Noi stim, atat din experienta de la noi, cat si din alte tari, ca printr-o astfel de masura nu ar fi crescut semnificativ volumul accizelor colectate. Pe de alta parte, printr-o asemenea majorare ar fi fost pedepsiti pe nedrept cei care platesc cinstit aceste accize.
Ca atare, domnul Dan Ioan Popescu, ministrul industriei si resurselor, a spus ca nu accepta majorarea accizelor decat dupa ce vom analiza felul in care se colecteaza ele acum. Astfel, din dispozitia domniei sale am facut o analiza comparativa intre ceea ce se intampla la noi si ceea ce se intampla in tara vecina Ungaria. S-a constatat ca desi consumul Ungariei de uleiuri minerale este mult mai mic decat al Romaniei, undeva pe la jumatate, volumul accizelor colectate de statul ungar este mult mai mare ca la noi. Si atunci era evident ca undeva exista o eroare. Desigur, atunci cand legiuitorii romani si cei maghiari au emis reglementarile legale in materie, ei au avut aceeasi sursa de inspiratie - legislatia Uniunii Europene. Asa cum a rezultat din analiza, deosebirea fundamentala a fost ca legea maghiara era pragmatica si continea toate elementele care sa garanteze colectarea la buget a veniturilor din accize.
Intrebare: Cum ati valorificat concluziile acestei analize?
Raspuns: Am propus si s-a aprobat o reglementare noua, care a luat forma Ordonantei de Guvern nr. 3/2003 pentru modificarea Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr 158/2001 privind regimul accizelor si pentru instituirea unor masuri de imbunatatire a colectarii unor venituri bugetare. In noua reglementare sunt introduse elemente absolut necesare, care fusesera omise in cea veche. Nu vrem sa dezgropam mortii acum, dar e lesne de inteles care a fost motivul omiterii lor in 2001...
Astfel, s-a introdus notiunea de depozit special, ca fiind locul in care se depoziteaza in vederea transportului, respectiv vanzarii, produsele petroliere obtinute in rafinarii sau in alte instalatii. In felul acesta urmarim si ceea ce intra din import, pentru ca s-a constatat ca intra foarte multe materiale accizabile din aceasta grupa, dar sub alte denumiri.
Am introdus, de asemenea, obligativitatea controlului in vama prin Romcontrol, a preluarii de probe din cisterne, fie ca sunt transportate auto, fie pe cale ferata, probe analizate cu valoare juridica, cu corespondenta fiscala, cu raspundere materiala. Pentru ca va spun eu, se declara lapte si intrau alte minuni!
Aceste depozite speciale functioneaza pe baza de autorizatie eliberata in baza unei garantii depuse de operatori, ca instrument prin care statul se asigura de respectarea efectiva a prevederilor legale.
Am mai introdus un element absolut normal in Europa - ca si in toata lumea - dar care la noi a starnit foarte multe comentarii: calculul accizelor se va face in litri la temperatura de 150C. Se elimina astfel spatiul de manevra generat de jocul temperatura-densitate care poate fi destul de mare, avand in vedere ca uneori intervin diferente de temperatura chiar de 150C intre dimineata si pranz.
Atat unitatile producatoare, cat si depozitele si transportatorii sunt obligati sa aiba sisteme individuale de masura pentru uleiurile minerale - si de evidenta, cu corespondenta fiscala - sigilate, calibrate, pe care agentul fiscal sa le verifice din punct de vedere legal. In legatura cu acestea noi am emis, suplimentar fata de Ordonanta, un Ordin al ministrului industriei si resurselor (Ordinul nr. 335, publicat in Monitorul Oficial nr 390 din 5.06.2003), in care sunt descrise sistemele individuale de masurare si de evidenta fiscala in vederea platii corecte a accizelor de catre toti, de la rafinarie pana la ultimul cumparator. Spiritul acestui Ordin este, pe de o parte, de a nu lasa la cheremul functionarului de stat pe agentul economic care munceste cinstit si care trebuie sa aiba ca singura preocupare majora dezvoltarea afacerii lui, din care va rezulta profit mai mare si din care statul va incasa mai multe venituri. Prin urmare, Ordinul prevede un nivel minimal obligatoriu de dotare, astfel ca aparatura sa nu fie asa de scumpa incat sa strice balanta profitului agentului economic. Pe de alta parte, se preintampina eventuala apelare la mijloace tehnice precare, cu erori mari, care ar putea denatura volumele si implicit cuantumul accizelor cuvenite catre stat.
In fine, as mai aminti ca elemente de noutate faptul ca accizele se platesc inainte, ca toti producatorii, transportatorii, importatorii si comerciantii de uleiuri minerale sunt obligati sa obtina autorizatii, precum si prevederea ca rezervoarele minime acceptabile sunt cele cu un volum de 500m3.
Intrebare: Inteleg ca aceasta batalie a accizelor a fost castigata de Ministerul Industriei si Resurselor. La ce ne-am fi putut astepta in caz contrar?
Raspuns: A castigat - as spune mai corect - ratiunea, firescul, normalul. Cu putina munca si ordine, am demonstrat ca se poate face si ceva bun, lucruri aplicate. Ca in lansarea acestor reglementari ni s-au pus tot felul de piedici, ca ne-am facut multi dusmani, ca am deranjat interese enorme - ce sa va mai spun!
In opinia noastra, dupa aplicarea unor astfel de masuri volumul incasarilor de accize la buget va creste in mod cert, astfel ca ne vom permite ca de la 1 iulie a.c. sa crestem accizele numai la motorina, de la 187 euro/tona la 221 euro/tona, la toate celelalte produse petroliere accizele ramanand nemodificate. Un lucru care ni se pare absolut normal si sanatos, deoarece nu putem sprijini relansarea industriala daca scumpim nejustificat aceste produse. Numai pentru ca nu sunt unii in stare sa faca ordine in vama si in circuitul interior, nu ni se pare firesc sa plateasca mai mult tot cei care au platit corect si pana acum.
Daca nu s-ar fi rezolvat astfel problema colectarii, accizele ar fi trebuit sa explodeze pentru toate produsele petroliere, inclusiv pentru benzina. De exemplu, pentru benzina cu plumb se prevazuse o crestere a accizelor de la 404 la 445 euro/tona - enorm - iar la motorina o crestere de la 187 la 259 euro/tona. Consecintele pentru economia nationala vi le puteti imagina dumneavoastra.