Jurnal de bord La „portile“ ingineriei...
Data: 16-30iunie 2017
Ne aflăm într-o perioadă în care zeci de mii de tineri bat la „porţile" facultăţilor, înscriindu-şi candidatura la admiterea în învăţământul nostru superior. Alături de ei, părinţii, alte rude, prietenii, profesorii care i-au format sunt profund interesaţi de rezultatele acestor concursuri. Până aici, nimic neobişnuit. An de an, luna iulie, mai ales, este marcată de „asaltul" absolvenţilor învăţământului preuniversitar asupra „redutelor" menite să le asigure un statut profesional şi social pe măsura aspiraţiilor lor. Ceea ce, însă, se cere subliniat în contextul anului de învăţământ 2017 - 2018 este interesul cu totul deosebit manifestat de reprezentanţii economiei reale faţă de destinele învăţământului superior românesc.
Preşedintele Camerei de Comerţ şi Industrie a României (CCIR), dr. ing. Mihai Daraban, s-a adresat, fără echivoc, deopotrivă candidaţilor şi cadrelor didactice: „Mizaţi pe inginerie. Asta se caută!". Poate că este vorba despre o pledoarie pro-domo, însă, în realitate, preşedintele CCIR a prezentat presei concluziile unor studii serioase din care rezultă că piaţa muncii are nevoie nu numai în prezent, ci şi într-o perspectivă largă de un număr crescând de ingineri, în special în domeniile de vârf ale tehnicii şi tehnologiei. Deficitele înregistrate pe piaţa muncii, ca efect al unor orientări eronate în alocarea resurselor bugetare pentru învăţământul superior, dar şi al fenomenului brain-drain („fuga creierelor" în statele dezvoltate), au impus analize şi luări de poziţie pertinente, care au implicaţii directe asupra perspectivelor specializărilor inginereşti. Concluzia dominantă este aceea că ingineria are viitor mai ales în condiţiile în care formarea profesioniştilor din domeniu va fi orientată, tot mai clar, spre sectoarele de vârf ale tehnicii şi tehnologiei. Mutaţii profunde în ceea ce priveşte ponderea pregătirii inginerilor pe specialităţi au loc la nivel mondial, inclusiv ca urmare a proceselor de integrare şi de globalizare.
(Imaginea din articol)
Mesajul transmis atât de piaţa muncii internă, cât şi de cea la nivel european şi mondial, este acela ca învăţământul superior să se adapteze rapid la cerinţele actuale şi de viitor. Este de remarcat, ca un fapt pozitiv, că alocarea locurilor pentru anul I în învăţământul superior tehnic reprezintă, în practică, un răspuns concret la aceste exigenţe.
Desigur, politicile pe care le promovează entităţile de învăţământ superior din domeniul tehnicii, precum şi cele care cuprind o arie mai largă de entităţi, prezintă o importanţă deosebită în lumina considerentelor expuse anterior. Până la urmă, însă, decisivă va fi orientarea învăţământului preuniversitar în sferele tehnicii şi tehnologiei. Nu mai este cazul să evocăm erorile grave comise în privinţa învăţământului profesional dual, ci doar să tragem învăţămintele necesare şi să acţionăm în consecinţă. Adevărata „pepinieră" inginerească o constituie tocmai învăţământul profesional dual, în această privinţă exemplul demn de urmat constituindu-l Germania. Cele mai multe opinii ale exponenţilor economiei reale converg spre promovarea unui sistem educaţional adaptat la cerinţele pieţei, ceea ce presupune renunţarea la practicile conservatoare şi luarea în considerare, în cel mai înalt grad, a cerinţelor viitorului. Inginerii, indiferent dacă lucrează în producţie, în cercetare sau în oricare alt domeniu nu pot să-şi finalizeze proiectele fără ajutorul „meseriaşilor" în adevăratul înţeles al cuvântului. În Germania, ca, de altfel, în toate ţările dezvoltate, nu se consideră că este un deficit social formarea de profesionişti la nivel mediu în sistemul de învăţământ dual. Această optică nu afectează în niciun fel, ci, dimpotrivă, stimulează opţiunile bazate pe meritocraţie. Este de meditat la toate acestea pentru a se găsi soluţii practice privind modul în care generaţiile actuale şi cele care vor urma vor fi în măsură să răspundă cerinţelor viitorului.