Studiu: Integrarea principiilor economiei circulare in afaceri, in stadiu incipient la nivel global
Data: 1-15 iulie 2024 2024
Doar 7,2% din materiile utilizate în producție sunt refolosite
Integrarea principiilor economiei circulare în afaceri se află încă în stadiu incipient la nivel global, în condițiile în care, potrivit studiului „Circularity Gap 2024", realizat de Deloitte și Circle Economy Foundation, numai 7,2% din materiile utilizate în producție sunt refolosite. În același timp, presiunea pusă de modelul economic clasic, liniar, pe resursele și ecosistemele naturale a atins cote critice.
„Prin amploarea sa în economii și datorită apropierii de consumatorul final, industria de retail reprezintă un pilon important în cadrul tranziției către economia circulară, care promite nu doar diminuarea consumului de resurse, ci și un acces mai stabil la acestea, precum și beneficii financiare și de reputație. De altfel, 62% dintre retailerii chestionați în cadrul Deloitte Global Retail Outlook 2024 sunt de părere că sustenabilitatea reprezintă o oportunitate pentru business și se așteaptă la creșterea veniturilor din modele de afaceri circulare în următorii cinci ani", se menționează într-un articol de opinie semnat de Adrian Teampău, director, Alina Alecu, senior consultant, și Maria Băran, consultant, Consultanță în Economie Circulară la Deloitte România.
- Credit foto: www.freepik.com
Argumentele care îi îndrumă pe retaileri spre modele circulare de business țin, pe de o parte, de reglementările din ce în ce mai dense, în special în spațiul UE, și cu termene de conformare din ce în ce mai apropiate, iar, pe de altă parte, de preferințele în permanentă transformare spre „mai verde" și „mai curat" ale consumatorului final. De altfel, în cadrul Deloitte Consumer Sustainable Survey 2023, o treime dintre respondenți declarau că verifică dacă produsele pe care le achiziționează au la bază materiale reciclate sau biodegradabile, iar 82% dintre tinerii din Generația Z (cei născuți între 1995 și 2010) că au în vedere valoarea de revânzare a produselor înainte de a le cumpăra.
Tranziția spre modele circulare aduce o serie de provocări pentru businessul de retail, legate atât de măsurile efective, cât și de bugetarea acestora. „Primii pași, determinanți pentru felul cum vor arăta procesele și costurile, sunt identificarea celui mai bun model de afacere circulară, respectiv dezvoltarea unui plan de afaceri corespunzător și mobilizarea echipelor pentru a acționa spre obiectivul și pe coordonatele stabilite", se precizează în documentul transmis de Deloitte.
Valorificarea a cât mai multe dintre resursele și infrastructurile deja existente
Ghidul „Retail Circularity", realizat de Deloitte în colaborare cu National Retail Federation din SUA, analizează diverse scenarii și recomandă drept modele de business circular pentru retail revânzarea, repararea, reciclarea, reumplerea, închirierea și re-proiectarea. Primele trei modele sunt tratate elaborat, ghidul punctând exemple de bune practici și răspunzând la unele dintre cele mai frecvente întrebări din piață, precum: ce modele se pretează diverselor tipuri de afaceri, care este potențialul de creștere a valorii companiei odată cu implementarea circularității, de ce decizii strategice este nevoie, ce resurse sunt necesare pentru demararea procesului ș.a.
- Credit foto: www.freepik.com
„Eficiența este cuvântul de ordine în această primă etapă, iar deciziile retailerilor depind de produsele cu care aleg să înceapă transformarea, de comportamentul consumatorilor și de infrastructura existentă care poate fi utilizată și în cadrul unui model circular. Investițiile pot fi semnificative și nu neapărat profitabile în această etapă, de aceea, planul tranziției trebuie permanent racordat la prioritățile strategice ale afacerii, iar primele măsuri ar trebui să fie luate într-un proiect-pilot, care să valorifice cât mai multe dintre resursele și infrastructurile deja existente. Trebuie spus și că, în funcție de nevoi și de timpul pe care îl are la dispoziție, retailerul are opțiunea de a se concentra pe un singur model, dar poate, de asemenea, integra mai multe modele simultan sau combinat", subliniază reprezentanții Deloitte.
Aceștia precizează că decizia strategică și comunicarea ei la toate nivelurile organizației, precum și responsabilizarea tuturor angajaților și stakeholder-ilor sunt esențiale pentru ca tranziția către modelele de afaceri circulare să aibă loc în mod eficient, echitabil și ireversibil. Atât managementul, cât și angajații trebuie să fie informați sistematic și concret cu privire la provocările pe care le aduc aceste transformări, dar și la oportunitățile unui business circular: îmbunătățirea accesului la resurse și, pe termen mediu și lung, a controlului costurilor, fidelizarea și extinderea angajamentului clienților, precum și o mai bună conformare și construirea de relații de încredere de-a lungul lanțurilor de valoare.
Alte articole
![](https://www.agir.ro/pictures/thumb_mic_articol/847_dialog-tehnic-pentru-explorarea-oportunitatilor-de-producere-a-amoniacului-albastru-in-romania_1.jpg)
![](https://www.agir.ro/pictures/thumb_mic_articol/952_oradea-workshop-ul-inginerie-productie-universitate_1.jpg)
![](https://www.agir.ro/pictures/thumb_mic_articol/428_atelierul-de-lucru---instrument-exersat-de-agir-dolj_1.jpg)
![](https://www.agir.ro/pictures/thumb_mic_articol/520_ce-a-deschis-inscrierile-la-editia-din-2025-a-premiului-european-pentru-femeile-inovatoare_1.jpg)
![](https://www.agir.ro/pictures/thumb_mic_articol/178_premisele-activitatii-din-2024-stimulente-pentru-optimizarea-economiei_1.jpg)