IMBUNATATIREA SISTEMULUI DE MANAGEMENT AL CALITATII ÎN SCOPUL CRESTERII GRADULUI DE CONFORMITATE
Data: 16-31 iulie 2006
Managementul de la varf se asigura daca sunt identificate si disponibile resursele esentiale pentru implementarea strategiei si realizarea obiectivelor organizatiei. Acestea trebuie sa includa resursele pentru functionarea si îmbunatatirea sistemului de management al calitatii si a satisfactiei clientilor si a altor parti interesate.
Resursele sunt: umane, naturale, financiare, infra-structura, mediu de lucru, informatii si parteneri.
Organizatia determina resursele si le aloca pentru stabilirea si mentinerea unui sistem de management al calitatii.
PREZENTAREA PROCESULUI DE MANAGEMENT AL RESURSELOR UMANE
Personalul care efectueaza activitati ce influenteaza calitatea trebuie sa fie competent. Competenta este apreciata functie de urmatoarele elemente:
• studii;
• instruire;
• abilitati;
• experienta.
Printre elementele necesare pentru definirea competentei s-au introdus si abilitatile. Aceasta cerinta ne obliga sa analizam posturile si mai ales daca acestea sunt ocupate de persoanele potrivite. Astfel, trebuie descris profilul persoanei care trebuie sa ocupe postul (functia), trebuie definite criteriile de selectare, angajare si promovare ale personalului, cat si sistemul de evaluare a performantelor acestuia.
Organizatia trebuie sa:
• identifice competenta necesara pentru personalul care efectueaza activitati ce influenteaza calitatea;
• asigure instruirea sau sa întreprinda alte actiuni pentru satisfacerea acestor necesitati;
• evalueze eficacitatea actiunilor întreprinse;
• se asigure ca personalul sau este constient de importanta activitatilor sale si de modul în care contribuie la realizarea obiectivelor calitatii;
• mentina înregistrari adecvate referitoare la studii, instruire si abilitati.
Responsabilul procesului de managementul resurselor umane este directorul general. Procesul managementului resurselor umane se împarte în subprocesul de angajare si subprocesul de instruire.
In diagrama 1 este prezentat subprocesul de instruire.
MANAGEMENTUL RESURSELOR UMANE
SUBPROCESUL DE INSTRUIRE
IMBUNATATIREA PROCESULUI DE
MANAGEMENT AL RESURSELOR UMANE
In conformitate cu SR EN ISO 9004:2001, managementul trebuie sa îmbunatateasca atat eficacitatea cat si eficienta organizatiei, inclusiv a sistemului de management al calitatii, prin implicarea si sustinerea personalului. Pentru realizarea obiectivelor de îmbunatatire a performantei, organizatia trebuie sa încurajeze implicarea si dezvoltarea personalului prin:
• furnizarea instruirii permanente si a planurilor de cariera;
• definirea responsabilitatilor si autoritatilor personalului;
• stabilirea obiectivelor individuale si de echipa, managementul performantelor proceselor de evaluare a rezultatelor;
• facilitatea implicarii în stabilirea obiectivelor si în luarea deciziilor;
• recunoasterea si recompensarea;
• facilitarea unei comunicari deschise în ambele sensuri a informatiei;
• revizuirea permanenta a necesitatilor personalului sau;
• crearea conditiilor care sa încurajeze inovatia;
• asigurarea lucrului în echipa;
• comunicarea sugestiilor si opiniilor;
• masurarea satisfactiei personalului;
• identificarea fluctuatiei de personal.
De asemenea, managementul trebuie sa ia în considerare atat necesitatile de competenta prezente, cat si competentele anticipate necesare, prin comparatie cu competentele deja existente în organizatie.
Pentru îmbunatatirea procesului de resurse umane, la planificarea necesitatilor de instruire si dezvoltare trebuie sa se ia în considerare schimbari cauzate de natura proceselor, stadiul de dezvoltare a personalului si de cultura organizatiei.
Obiectivul este de a furniza personalului cunostintele si abilitatile care, împreuna cu experienta, îmbunatatesc competenta acestuia.
Studiile si instruirea trebuie sa puna accentul pe importanta satisfactiei clientului si a celorlalte parti interesate. De asemenea, acestea trebuie sa includa si constientizarea consecintelor neîndeplinirii cerintelor atat pentru organizatie, cat si pentru personalul acesteia.
Pentru realizarea obiectivelor organizatiei si dezvoltarea personalului, la planificarea studiilor si instruirilor trebuie sa se ia în considerare:
• experienta personalului;
• cunostintele;
• abilitatile de leadership si de management;
• instrumentele de planificare si îmbunatatire;
• formarea echipelor;
• rezolvarea problemelor;
• abilitatile de comunicare;
• cultura si comportamentul social;
• creativitatea;
• inovatia;
• cunoasterea necesitatilor si asteptarilor clientilor, precum si ale altor parti interesate.
Pentru implicarea personalului, instruirea trebuie sa includa:
• viziunea de viitor a organizatiei;
• politica si obiectivele organizatiei;
• schimbarile si dezvoltarile organizationale;
• initierea si implementarea proceselor de îmbunatatire;
• beneficii ale creativitatii si inovatiei;
• impactul organizatiei asupra societatii;
• programe de integrare pentru personalul nou;
• programe de reciclare periodice pentru personalul deja instruit.
Pentru îmbunatatirea sistemului de management al calitatii si atingerea obiectivelor stabilite, planurile de instruire trebuie sa includa:
• obiective;
• programe si metode;
• resursele necesare;
• evaluarea competentei personalului;
• masurarea eficacitatii impactului asupra organizatiei;
• identificarea suportului intern necesar.
Instruirile se evalueaza din punct de vedere al eficacitatii si eficientei organizatiei, ca mijloace de îmbunatatire a planurilor de instruire.
Inregistrarile privind studiile, instruirile, abilitatile, evaluarile, experienta se arhiveaza si se pastreaza în cadrul Compartimentului de Resurse Umane.
Implicarea personalului prin constientizarea pentru importanta îndeplinirii cerintelor si asteptarilor clientilor este statuata nu doar la nivel de principiu, ci si ca o cerinta exprimata în modelul de referinta pentru Sistemul de Management al Calitatii.
Implicarea personalului are ca scop realizarea obiectivelor si stimularea inovarii.
Exista cateva modalitati de încurajare a implicarii personalului, ca de exemplu:
• identificarea cerintelor de competenta;
• selectarea, instruirea, planificarea carierei;
• stabilirea obiectivelor individuale;
• antrenare la adoptarea deciziilor;
• recunoastere si recompensare;
• stimularea participarii la comunicare;
• asigurarea lucrului în echipa;
• evaluarea satisfactiei personalului;
• investigarea cauzelor fluctuatiei personalului.
Obiectivul este competenta si constientizarea personalului, obiectiv ce nu poate fi masurabil.
În diagrama 2 sunt prezentate procesul managementului resurselor umane si rezultatele acestuia.
BIBLIOGRAFIE
1. D. Constantinescu, Managementul Calitatii, Editia a doua
2. SR EN ISO 9001:2001, Sisteme de management al calitatii – Cerinte
3. SR EN ISO 9004 :2001, Sisteme de management al calitatii. Linii directoare pentru îmbunatatirea performantelor