Întreprinderile mici şi mijlocii, vectori ai inovării în economia românească
Data: 16-31 August 2017
Lansarea Cartei Albe a IMM-urilor, ediția 2017, ne prilejuiește aprofundarea unei teme pe care Univers ingineresc a abordat-o și în urmă cu un an, la prezentarea ediţiei anterioare a acestei lucrări de o incontestabilă valoare documentară. Așa cum am enunțat în titlul acestor pagini, ne vom referi la procesul inovării în IMM-uri. Un an nu reprezintă, desigur, o perioadă îndelungată; în teoria și practica economico-tehnică este chiar una dintre definițiile sintagmei „pe termen scurt". Dar tocmai faptul că în acest segment de timp au avut loc schimbări importante, pe fondul unor procese și fenomene de mai lungă durată, îndreptățește spațiul pe care-l acordăm amintitei lucrări, elaborată sub egida Consiliului Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România (CNIPMMR), componentă a societății civile creată în urmă cu un sfert de secol.
IMM-urile în „cursa competitivităţii"
Un element esențial - subliniat și în prezentarea publicată anul trecut - vizează conștientizarea, într-o măsură mai mare sau mai mică, a faptului că menținerea pe piață a oricărei firme, indiferent de mărimea ei, este condiționată, uneori decisiv, de orientarea spre inovare. În acest sens, sunt concludente datele rezultate din răspunsurile la o întrebare-cheie adresată participanților la investigația sociologică, sintetizată de Carta Albă a IMM-urilor. Răspunsurile au vizat anul precedent, comparativ cu 2015.
Dacă, în 2015, 23,19% dintre respondenţi precizau că IMM-urile pe care le conduc nu aveau preocupări de ordin inovator, în 2016, ponderea acestora a crescut la 24,58%. Una dintre explicaţiile acestei modificări în sens negativ constă în dificultățile de ordin financiar și în gradul încă redus de predictibilitate în privința politicilor publice, cu precădere a celor fiscal-bugetare.
Cu toate acestea, este de remarcat ponderea în creștere a preocupărilor pentru promovarea noilor produse performante din toate punctele de vedere. Astfel, în 2015, ponderea acestei preocupări în totalul activităţilor inovaţionale a fost de 33,30%, pentru ca în 2016 să ajungă la 39,47%.
În cazul noilor abordări manageriale şi de marketing, ponderea în totalul activităţilor creative a IMM-urilor intervievate a scăzut de la 24,73% în 2015, la 12,71% în 2016. Tendința este de natură a provoca îngrijorări serioase, care impun reevaluarea acestui tip de activitate, pornindu-se de la constatarea că încă nu s-a înțeles în suficientă măsură că este vorba despre o activitate de primă importanţă în asigurarea performanţelor fiecărei întreprinderi mici şi mijlocii.
În schimb, s-a înregistrat o creştere semnificativă în promovarea noilor tehnologii, în special a celor care definesc era digitală. Astfel, asemenea direcţii de acţiune s-au consemnat în 2015 în 22,17% din totalul IMM-urilor şi au ajuns la 24,58% în 2016. Este de remarcat că nu s-a atins nici în acest domeniu un nivel satisfăcător deoarece preocupările îndreptate spre modernizarea sistemului informatic au, încă, o pondere mică în activităţile inovaţionale ale IMM-urilor. În 2015, au avut o pondere de 7,85%, iar în 2016 au ajuns la 10,41%.
Un alt domeniu în care este evidentă o anumită rămânere în urmă este cel al pregătirii resurselor umane pentru activităţi inovative. Astfel, în 2015 doar 7,03% din totalul IMM-urilor aveau ca preocupare pregătirea resurselor umane în sensul menţionat, iar în 2016 s-a ajuns la 10,05%. Dinamica este semnificativă, însă respectiva pondere oferă suficiente temeiuri pentru a considera că nu se acordă atenţia cuvenită, de fapt, principalului factor capabil să genereze soluţii şi practici manageriale avansate - factorul uman.
Capacitatea de a rezista pe piaţa liberă
Cum am relevat şi în prezentarea Cartei Albe - ediţia 2016, „vârsta" IMM-urilor a contat şi contează foarte mult în procesele de asimilare a noilor produse, a noilor tehnologii, în practicile manageriale şi de marketing, în modernizarea sistemului informatic şi în pregătirea resurselor umane. Este vorba despre acumularea unor experienţe inovative, despre creşterea potenţialului IMM-urilor care au rezistat pe piaţă vreme mai îndelungată, întrucât atu-urile lor principale au constat tocmai în performanţele tehnico-economice inovative. Investigaţia reflectată de Carta Albă a IMM-urilor din România - ediţia 2017 aduce probe de necontestat în sensul importanţei factorului timp în obţinerea unor rezultate mai bune în bilanţul firmelor.
Entităţile care au o existenţă de sub cinci ani şi-au concentrat atenţia pe asimilarea de noi produse (39,66%), întrucât acestea au constituit şi constituie cel mai important semnal al intrării pe piaţă, cu şanse de „supravieţuire". Este de remarcat că o pondere mai mare în această sferă de preocupări o au firmele cu o existenţă de peste 15 ani (42,75% din totalul acestei categorii).
În ceea ce priveşte asimilarea noilor tehnologii, este de reţinut că firmele „tinere" (sub cinci ani) sunt cel mai puţin interesate de acest aspect (20,11%), nivelul de preocupare crescând, la acest capitol, odată cu „vârsta" companiei: 23,50% din totalul firmelor cu o „vechime" între 5 - 10 ani, 26,04% din cele înfiinţate în urmă cu 10 - 15 ani şi 27,45% din rândul firmelor cu vechime de peste 15 ani.
Este, de asemenea, de relevat că avem de-a face cu o tendinţă de descreştere, tot în funcţie de vechimea firmelor, în privinţa ponderii noilor abordări manageriale şi de marketing. IMM-urile constituite recent sunt preocupate, într-o foarte mare măsură, să adopte metode de conducere cât mai performante, în caz contrar riscând să dispară rapid de pe piaţă. Astfel, în cazul IMM-urilor cu „vârsta" sub cinci ani şi al celor între cinci şi zece ani, există o preocupare semnificativă (16,20% şi, respectiv, 12,50%) pentru promovarea noilor abordări manageriale şi de marketing. Ponderea respectivă este de doar 9,41% în cazul firmelor cu „vârsta" de peste 15 ani.
Dinamica este, în mare măsură, cu semn schimbat în cazul preocupărilor pentru modernizarea sistemului informatic. Resursele de care dispun firmele înfiinţate de mai puţin timp nu permit acţiuni de amploare în acest domeniu, astfel încât ponderea, în rândul celor cu „vârste" sub cinci ani, ajunge la 9,50%. Interesant de remarcat este că proporţia cea mai mare se consemnează în cazul firmelor cu „vârste" peste 15 ani, adică 13,33%. În privinţa restului de firme, se înregistrează o relativă stabilitate. Astfel, firmele cu „vârsta" între 5 şi 10 ani se preocupă de modernizarea sistemului informatic în proporţie de 9,00%, iar cele care funcţionează de 10 - 15 ani, de 8,85%. Practic, avem de-a face cu un nivel aproximativ egal, care sugerează o anumită saturaţie determinată în special de volumul resurselor. Este posibil ca tendinţa de a creşte gradul de preocupare faţă de modernizarea sistemului informatic să se accentueze în perioada următoare tocmai ca efect al rezultatelor înregistrate de firmele cele mai performante.
Mai remarcăm că, în ceea ce priveşte preocuparea pentru pregătirea resurselor umane se înregistrează procentaje mai ridicate în rândul IMM-urilor de 5 - 10 ani (11,50%) şi mai reduse în cazul celor între 10 - 15 ani (7,29%).
Cu toate că principalul criteriu de clasificare a IMM-urilor (microîntreprinderi, întreprinderi mici şi întreprinderi mijlocii) îl constituie numărul personalului, apare cât se poate de clar că efectele economice sunt determinate, în special, de calitatea resurselor umane. Datele prezentate reflectă o percepţie în mare parte eronată asupra factorilor care asigură măcar „supravieţuirea" IMM-urilor. Aici identificăm şi o temă legată de costuri. Antreprenorii şi managerii sunt deseori confruntaţi cu situaţii în care trebuie să recurgă la opţiuni radicale, nu de puţine ori dureroase. Dacă nu se înregistrează profituri mai ales pe termen scurt, apar provocări şi riscuri numeroase, inclusiv în ceea ce priveşte însăşi existenţa acestor entităţi economice. Dar, chiar şi aşa, aici avem de-a face cu un deficit de viziune antreprenorială care poate să ducă şi la intrarea companiei în insolvenţă şi, apoi, în faliment. Este un fenomen pe care l-am semnalat şi anul trecut. Oricum, tema merită să fie analizată cu toată seriozitatea, întrucât este vitală pentru procesul inovativ fără de care nu poate fi vorba despre consolidarea IMM-urilor, atât în fiecare caz în parte, cât şi la nivel regional şi naţional.
Întrucât o condiţie esenţială pentru continuarea activităţii oricărei firme, dar mai ales a IMM-urilor, constă în asigurarea unei pieţe de desfacere stabile şi de dimensiuni cât mai mari, devine obligatorie realizarea de produse care să fie competitive şi la export. În consecinţă, ponderile celor cinci preocupări vizate de investigaţia CNIPMMR (noile produse, noile tehnologii, noile abordări manageriale şi de marketing, modernizarea sistemului informatic şi pregătirea resurselor umane) trebuie să se alinieze, în timpul cel mai scurt posibil, la realităţile din alte ţări, în primul rând din Uniunea Europeană, principala zonă a exporturilor româneşti (circa trei sferturi).
Regiunile de dezvoltare, barometrul unor disparităţi care se cer diminuate
Cum se ştie şi cum am dovedit la prezentarea Cartei Albe - ediţia din anul trecut, evoluţia IMM-urilor este strâns legată şi de fenomenele determinate de disparităţile teritoriale. Se ştie că, între cele opt regiuni de dezvoltare, există mari decalaje la aproape toate capitolele activităţilor economico-sociale. Din acest motiv, locul şi rolul IMM-urilor inovative în structura fiecărei regiuni de dezvoltare prezintă un interes deosebit.
Potrivit criteriilor economice de clasificare (produsul intern brut, productivitatea muncii, nivelul şomajului, puterea de cumpărare etc.), în frunte se situează Regiunea de Dezvoltare Bucureşti - Ilfov. Paradoxal, la numeroase capitole privind inovarea, această regiune de dezvoltare nu se află pe primul loc. Firmele care au menţionat că se axează pe realizarea de produse noi se regăsesc mai frecvent printre entităţile din Regiunea de Dezvoltare Centru (46,94%) şi mai rar printre cele din Regiunea de Dezvoltare Nord-Est (25,49%). Regiunea de Dezvoltare Bucureşti - Ilfov înregistrează o cotă de 31,25%.
Entităţile economice care au indicat concentrarea eforturilor de inovare asupra asimilării şi promovării de noi tehnologii deţin ponderi, de asemenea, mult diferenţiate la scara regiunilor de dezvoltare. Un alt fapt paradoxal este acela că, în acest domeniu, se află în frunte Regiunea de Dezvoltare Sud-Vest (42,35% din IMM-urile care funcţionează aici). Regiunea de Dezvoltare Sud se află pe ultimul loc la acest capitol (16,33%). Aceste decalaje între asimilarea noilor produse şi a noilor tehnologii sunt dificil de explicat, dar, din răspunsurile întreprinzătorilor, rezultă că un factor important îl constituie specificul de ramură al IMM-urilor din fiecare regiune.
O a treia zonă în care se identifică spiritul novator este - cum s-a mai subliniat - abordarea managerială şi de marketing sub semnul noului, al metodelor cu adevărat performante de conducere a IMM-urilor. De data aceasta, primul loc, cu 18,37% din firmele care au sediul în zona respectivă, îl deţine Regiunea de Dezvoltare Centru. Pe locul secund se află Regiunea de Dezvoltare Vest, cu 18,18%. Regiunea de Dezvoltare Bucureşti - Ilfov are o cotă de 14,38%. Pe ultimul loc se află Regiunea de Dezvoltare Sud-Est, cu 5,05%. Şi în acest caz, se constată că nu există o legătură directă între direcţiile de acţiune inovative, un cuvânt greu de spus în această privinţă avându-l tot structurile de ramură ale IMM-urilor.
În ceea ce priveşte modernizarea sistemului informatic, IMM-urile care evidenţiază potenţialul inovativ la acest capitol consemnează frecvenţe superioare în cazul entităţilor din Regiunea de Dezvoltare Nord-Est (23,53%) şi mult inferioare în ceea ce priveşte firmele din Regiunea de Dezvoltare Sud-Vest (6,47%). Din nou, o situaţie aparent de neînţeles se înregistrează în Regiunea de Dezvoltare Bucureşti - Ilfov, situată pe penultimul loc (6,88%). Şi aceasta, în condiţiile în care cele mai multe firme din domeniul ITC se concentrează tocmai în această regiune.
Întreprinderile mici şi mijlocii care au menţionat ca priorităţi măsurile de pregătire a resurselor umane deţin cele mai înalte valori în Regiunea de Dezvoltare Vest (18,18%). Nivelul cel mai coborât se înregistrează în Regiunea de Dezvoltare Sud, respectiv 6,63%.
Discrepanţele evidenţiate de toate aceste procentaje sunt de natură a impune analize mai aprofundate, astfel încât şi structurile IMM-urilor la nivel regional să acţioneze în vederea însuşirii şi dezvoltării celor mai avansate experienţe.
Cuvântul de ordine: modernizarea
Ierarhizările prezentate de Carta Albă a IMM-urilor sunt stabilite - cum s-a văzut - după principii multifactoriale. În rândul acestora, un loc important îl ocupă diferenţierea preocupărilor în materie de inovare în raport cu dimensiunile firmelor. Resursele microîntreprinderilor, în special cele financiare, sunt mult mai reduse decât cele ale întreprinderilor mijlocii, dar ca ponderi, la capitolul respectiv, sunt relativ apropiate. Bunăoară, noile produse sunt realizate în 39,17% din totalul microîntreprinderilor. În cazul întreprinderilor mici, ponderea este de 41,60%, iar al celor mijlocii de 38,46%. Nu acelaşi lucru se petrece în privinţa asimilării noilor tehnologii. Microîntreprinderile au cele mai slabe rezultate în acest domeniu, numai o cincime dintre acestea (19,74%) fiind implicate în promovarea noilor tehnologii. Trendul este crescător, astfel încât, pe ansamblul întreprinderilor mici, 36,00% din total au preocupări în domeniul menţionat, iar întreprinderile mijlocii ating nivelul de 44,87%. Se vede clar că dimensiunea firmei determină în mod decisiv capacitatea de inovare. Faptul este evident şi atunci când se prezintă rezultatele investigaţiei referitoare la abordările manageriale şi de marketing în spirit novator, deşi ecartul este mai mic: 10,75% în cazul microîntreprinderilor şi 21,79% în cel al întreprinderilor mijlocii.
Trendul crescător se regăseşte şi în numărul IMM-urilor care acţionează în direcţia modernizării sistemului informatic. Ponderea în totalul celor trei categorii este următoarea: 8,35% în microîntreprinderi, 14,40% în întreprinderi mici şi 20,51% în întreprinderi mijlocii.
Potenţialul firmelor determinat de dimensiunile lor este uşor diferenţiat la capitolul pregătirea resurselor umane. Din totalul microîntreprinderilor, 9,79% au preocupări în acest domeniu, în cel al întreprinderilor mici nivelul este de 12,00%, iar în întreprinderile mijlocii, de 8,97%.
Varietate în diversitate
În datele anterioare, s-a făcut trimitere şi la specificul ramurilor de activitate, ca factor important de influenţă asupra dimensiunilor efortului inovativ în IMM-uri. Investigaţia pe care o prezentăm se ocupă şi de acest aspect important.
IMM-urile care au indicat concentrarea eforturilor de inovare asupra realizării de produse noi au cea mai mare pondere în organizaţiile din comerţ (48,11% din totalul firmelor din acest segment al economiei) şi cele mai reduse în rândul celor din transporturi (31,82%). Este, totuşi, de semnalat că IMM-urile care activează în domeniul industriei au preocupări sistematice de asimilare a produselor noi în proporţie de 37,47%.
La capitolul noi tehnologii, avem de-a face cu alte rezultate demne de reţinut. Pe primul loc se situează entităţile din construcţii, cu o pondere de 52,38% a firmelor care au astfel de preocupări, urmate de cele din industrie (32,19%) şi transporturi (31,82%). Pe ultimul loc se află sectorul de comerţ, cu 11,32%.
Firmele care şi-au înscris ca preocupări prioritare însuşirea şi promovarea noilor abordări manageriale şi de marketing înregistrează cele mai ridicate procentaje în turism (33,63% din totalul IMM-urilor care activează în această ramură), sector urmat, la distanţă destul de mare, de industrie (15,57%), iar cele mai scăzute în transporturi (4,55%). Şi acest aspect impune desfăşurarea de analize mai aprofundate, deoarece experienţa demonstrează că cel mai puternic efect de antrenare în domeniul conducerii activităţilor economice îl au metodele avansate aplicate în industrie, ramură care dispune - în mod obiectiv - de cele mai avansate mijloace de producţie.
IMM-urile care pun în centrul activităţii lor modernizarea sistemului informatic se află, cele mai multe, în transporturi (13,64%). Pe locul al doilea se află sectorul de servicii (12,78%), iar pe ultimul comerţul (4,25%).
În sfera pregătirii resurselor umane, ponderea cea mai mare în totalul IMM-urilor o au cele din transporturi (27,27% din totalitatea firmelor din acest domeniu sunt receptive la aspectul respectiv). Pe locurile următoare se află industria (11,87%), serviciile (11,11%), iar pe ultimul loc comerţul (4,72%).
Viziune şi abordări strategice
Ceea ce, în ultimă instanţă, contează în privinţa performanţelor IMM-urilor ca efect al orientării activităţilor inovative este calea principală prin care se obţin. Investigaţia pe care o prezentăm stabileşte performanţele firmelor în 2016 comparativ cu anul precedent, astfel încât precizează ponderile în funcţie de performanţe „mult mai bune", „mai bune". „identice", „mai slabe", „mult mai slabe".
Pe domenii ale inovării, IMM-urile cu performanţe „mult mai bune" au ponderea cea mai mare la capitolul noilor tehnologii (41,46%). Pe locul al doilea se află asimilarea noilor produse (36,59%). O pondere semnificativă o au şi IMM-urile care promovează noile abordări manageriale şi de marketing (26,83%) şi modernizarea sistemului informatic (tot 26,83%). Entităţile care au înregistrat rezultate „mai slabe" se evidenţiază prin frecvenţe crescute în rândul întreprinderilor care vizează noile produse (43,80%). Companiile cu rezultate „mult mai slabe" comparativ cu anul precedent se evidenţiază prin frecvenţe crescute în rândul firmelor care nu desfăşoară activităţi de inovare şi mai scăzute printre cele care pun accentul pe noile produse (25,49%), noile tehnologii (9,80%), noile abordări manageriale şi de marketing (3,92%) şi modernizarea sistemului informatic (5,88%). Carta Albă relevă existenţa unei corelaţii negative între performanţele IMM-urilor şi frecvenţa cu care acestea indică absenţa abordărilor inovatoare, înregistrându-se o frecvenţă de 9,76% în cazul întreprinderilor cu rezultate mult mai bune, cu 15,36 puncte procentuale mai puţin faţă de cele care au stagnat (25,12%) şi cu 52,99 p.p. faţă de firmele cu performanţe mult mai slabe (62,75%).
Tabloul general oferit de Carta Albă a IMM-urilor la capitolul dedicat inovării oferă numeroase teme de reflecţie, ca punct de pornire în conceperea şi aplicarea acţiunilor viitoare menite să determine creşterea continuă a ponderii entităţilor care aduc contribuţii semnificative la înnoirea principalelor domenii de activitate în pas cu cerinţele actuale şi de perspectivă ale întregii noastre economii naţionale. (T.B.)
*
Potrivit Cartei Albe a IMM-urilor 2017, principalele surse de informaţii pentru procesele inovaţionale din cadrul IMM-urilor sunt: clienţii şi consumatorii (43,34%), propria organizaţie (39,71%), revistele şi publicaţiile de specialitate (34,75%), furnizorii de echipamente şi materiale (29,66%), competitorii direcţi şi/sau indirecţi (26,15%), consultanţii şi organizaţiile private de cercetare (18,28%), expoziţiile, târgurile şi conferinţele (17,80%), guvernul şi institutele publice de cercetare (11,50%), patronatele şi alte asociaţii profesionale (7,38%) şi universităţile (7,26%). Fiecare dintre respondenţi a indicat mai multe surse de informare.
*
Principalele bariere în derularea activităţilor de cercetare-dezvoltare şi inovare indicate de IMM-uri în Carta Albă sunt: costul ridicat al activităţilor de cercetare-dezvoltare (47,58%), incertitudinea privind cererea pentru produse inovative (32,69%), insuficienţa fondurilor proprii (30,75%), lipsa unor previziuni pe termen mediu şi lung privind evoluţia sectoarelor de activitate (17,19%), lipsa unor scheme publice de finanţare/cofinanţare a activităţilor de cercetare-dezvoltare şi/sau rigiditatea criteriilor de eligibilitate (16,71%), lipsa unor resurse umane adecvate (15,25%), dificultatea de a găsi parteneri în vederea cooperării privind activităţile de cercetare-dezvoltare (12,71%), accesul dificil la informaţii relevante privind pieţele (cercetări de marketing, statistici etc.) (7,75%) şi accesul dificil la informaţii relevante privind noile tehnologii (6,66%).