Din activitatile Sucursalei AGIR Brasov
Data: 1 - 15 septembrie 2015
Din analiza stadiului realizarii programului de activitati al Sucursalei AGIR Brasov pentru perioada 2012 - 2015, la data de 17 august a.c., rezulta importanta Colocviului cu tema „CREATIVITATE, INVENTICA, ROBOTICA“ - editia a XX-a, desfasurat in colaborare cu Academia de Stiinte Tehnice din Romania (ASTR) - Filiala Brasov (din partea careia a participat presedintele Filialei, prof. dr. ing. Ioan Curtu) si cu Societatea de Robotica din Romania - Filiala Brasov (reprezentata de prof. univ. dr. ing. Ionel Staretu).
Este de retinut ca la Sectiunea IV. Aeronautica - Trecut, Prezent, Viitor, au fost prezentate urmatoarele opt din cele 24 de teme prezentate in cadrul colocviului: 1) Procese tehnologice speciale utilizate in aeronautica. Uzinarea chimica (autor - ing. Bogdan Spineanu); 2) Utilizarea de modele experimentale pentru noi tipuri de aeronave (autori - ing. Traian Tomescu, ing. Tudor Tomescu); 3) 90 de ani de Industrie Aeronautica la Brasov (autori - ing. Neculai Banea, ing. Traian Tomescu); 4) Aspecte din istoria I.A.R (Industria Aeronautica Romana) - Brasov (autori - ing. Traian Tomescu, istoric drd. Traian Dumbraveanu); 5) Din activitatea unor ingineri de la IAR Brasov (autor - ing. Traian Tomescu); 6) Utilizarea aeronavelor cu decolare verticala fara pilot la bord (autori - dr. ing. Dragos Popa, ing. Traian Tomescu); 7) Avioane cu motoare electrice si avioane solare (autori - ing. Traian Tomescu, ing. Tudor Tomescu, ing. Viorel ?igau); 8) Calculul contrafisei aripii pentru un avion din categoria commuter (autori - dr. ing. Gabriel Dima, ing. Marius Diaconu - Universitatea Transilvania din Brasov).
Toate cele 24 de lucrari prezentate urmeaza sa fie publicate in Buletinul Asociatiei Generale a Inginerilor din Romania (AGIR). De remarcat faptul ca si aceasta a XX-a editie s-a bucurat de participarea unor membri ai Sucursalei AGIR Brasov, care au prezentat lucrari interesante si de actualitate.
In perioada 25 iulie - 1 august 2015, presedintele Sucursalei AGIR Brasov, ing. Traian Tomescu, a participat la Campionatul European de planoare radiocomandate clasa F3J in cadrul juriului Federatiei Aeronautice Internationale - F.A.I. La acest concurs a luat parte echipa Romaniei formata din aeromodelistii Iordan Silviu si Iordan Gheorghe din SC Atlantis - A.S. Aripile Brasov sponsorizati de S.C. I.A.R. S.A. Brasov, S.C. Eurocopter Romania S.A. Brasov si Sindicatul Liber Independent - S.L.I. I.C.A. Brasov. Reamintim ca la acest sport tehnico-aplicativ, Romania a avut campioni mondiali si europeni la clasele de planoare cu orientare magnetica (dr. ing. Petcu Daniel de la C.S.U. Ploiesti si prof. dr. Popescu Marian de la C.S.U. Pitesti). Aeromodelismul a inceput la Brasov in anul 1909, cand inginerul Aurel Vlaicu a prezentat in curtea Liceului Andrei Saguna aeromodelul sau cu motor din cauciuc. Zborurile cu acest aeromodel sunt descrise in albumul Aurel Vlaicu - Zbor spre infinit, editat de Asociatia Aviatorilor Brasoveni in septembrie 2013, la implinirea a 100 de ani de la moartea ilustrului pionier al aviatiei romanesti si mondiale, in incercarea sa de a traversa primul muntii Carpati de la Bucuresti la Brasov: „In Brasov, Aurel Vlaicu a prezentat modelul masinii sale de zburat la Liceul Andrei Saguna. Gazeta de Transilvania din 11 octombrie 1909 publica articolul Aeroplanul Vlaicu, semnat de A. Ciortea, care descrie Libelula lunga de un metru, construita din brad, gorun si panza; motorul era din vreo zece fire paralele de guma care, sucite, ofera puterea motrica. Demonstratia facuta de «Maistoras» cu «Gangania» sa a constat din zece ascensiuni de 6 - 8 secunde, care au provocat uimire si entuziasm“. Odata cu infiintarea, in anul 1932, a Aeroclubului Brasov. au inceput si activitatile de aeromodelism in paralel cu cele de zbor cu planoare si avioane. Pana in anul 1989, activitatea de aeromodelism din Brasov a fost la un nivel ridicat, pe plan national existand mai multi sportivi, nu doar la seniori, unde activau mai multi sasi ca Stefani Gheorghe si Stefani Peter, David Erwin, Muler Eduard, Gregar Hans, care, dupa 1989, au plecat in Germania. O activitate intensa mai ales cu cei tineri se desfasura sub coordonarea profesorului Buta Bucur la sectia de aeromodele de la Casa de Stiinta si Tehnica pentru Tineret.
Dupa anul 1995, activitatea de aeromodelism de la IAR Brasov a fost continuata sub coordonarea ing. Dionisie Nicu si, din anul 2000, sub coordonarea ing. Traian Tomescu in cadrul Asociatiei Sportive Aripile Brasov infiintata la S.C. I.A.R. - S.A. Brasov, S.C. Eurocopter Romania - S.A. si Sindicatul Liber Independent S.L.I. - I.C.A. Brasov. Activitati de aeromodelism au fost desfasurate in paralel si de Asociatia Sportiva Mini-Aero Brasov, infiintata la initiativa fratilor sing. Georgescu Ion si sing. Georgescu Dumitru si continuata de ing. Bajenaru Florin. Si la Aeroclubul Teritorial Iosif Silimon din Brasov condus de ing. Stelian Cojocaru a fost reluata activitatea de aeromodelism sub indrumarea lui Pop Petru Vasile.