Plan de dezvoltare durabila a Regiunii Bucuresti - Ilfov
Data: 1 - 15 septembrie 2015
Recent s-a facut un semnificativ pas inainte pentru concretizarea initiativelor care vizeaza dezvoltarea unitara a Regiunii Bucuresti - Ilfov, respectiv elaborarea unui Plan de Mobilitate Urbana Durabila pentru aceasta zona a tarii in perioada 2016 - 2030. S-a demarat cu sectorul transporturilor deoarece de infrastructura din acest domeniu depinde intr-o masura decisiva - asa cum s-a relevat si cu prilejul unor manifestari stiintifice organizate de AGIR si ASTR - intreg ansamblul de factori esentiali ai dezvoltarii economice si sociale.
Planul prevede, etapizat, o serie de masuri. Se va incepe cu reteaua de transport in comun, astfel incat dimensionarea acesteia si punctele ei nodale sa corespunda cerintelor populatiei din zona pe termen mediu si lung. Pasul urmator va consta in realizarea unui transport integrat si instituirea unui tarif unic prin valorificarea posibilitatilor de combinare, in special, a transportului rutier cu cel feroviar. Potrivit evaluarilor Grupului de Mobilitate Urbana pentru zece orase din tara, in prezent, sunt in functiune 600 de autovehicule, in medie, la 1000 de locuitori. Cifrele arata ca Bucurestiul este un oras mai aglomerat cu autovehicule decat Amsterdamul, Copenhaga, Praga sau Roma. Este si una dintre explicatiile faptului ca in aceasta zona se inregistreaza si un numar record de accidente la scara europeana. Planul propus de Asociatia de Transport Metropolitan Bucuresti (structura a societatii civile infiintata cu acordul Consiliului General al Municipiului) vizeaza crearea unei retele complexe de transport in comun care sa rezolve radical problemele actuale grave din acest domeniu. S-a fixat drept obiectiv pentru anul 2030 cresterea numarului de cetateni din zona care sa foloseasca in mod curent transportul integrat in comun de la circa 20% in prezent la cel putin 80%.
Planul acorda o atentie speciala perspectivelor de dezvoltare a anumitor localitati din regiune, o atentie speciala acordandu-se efectelor de durata ale finalizarii proiectului european de dezvoltare stiintifico-tehnica de la Magurele, unde se preconizeaza crearea a cel putin 12.000 locuri de munca. Astfel, se urmareste ca transportul la si de la Magurele sa fie facilitat tocmai prin retelele care urmeaza sa se realizeze in urmatorii ani. Planul va fi supus atentiei autoritatilor publice locale din municipiul Bucuresti si din judetul Ilfov in vederea programarii investitiilor necesare pentru crearea strict necesarului sistem integrat de transport in comun in zona cu cea mai mare densitate din tara atat in privinta numarului de locuitori (peste 8000/kmp), cat si a numarului de autovehicule.