Avem buget pentru anul viitor
Data: 15-30 noiembrie 2004
Cu toate ca in legatura cu "tintele" bugetare pentru 2005 s-a desfasurat o adevarata batalie cu evidente conotatii electorale, o viziune obiectiva permite sa se aprecieze ca, in pofida controverselor de ordin politic, tara va dispune pentru un al patrulea an consecutiv de un buget aprobat de Parlament inainte de inceperea excercitiului financiar anual. Se stie ca demarajul activitatilor economico-sociale in anii in care nu exista un buget votat de Legislativ a fost marcat totdeauna de numeroase si grave dificultati. |ntregi domenii de avtivitate n-au dispus timp relativ indelungat de sursele financiare necesare nici macar pentru solutionarea cerintelor presante.
Daca ar fi sa sintetizam principalele caracteristici ale bugetului pe anul viitor, atunci avem indreptatirea sa spunem ca asigura premise pentru continuarea cresterii economice si pentru ameliorarea conditiilor de trai. Proiectiile bugetare au pornit de la prognoze pe care le putem socoti realiste, respectiv o sporire a PIB cu 5,3 la suta, o rata a inflatiei de 7 la suta, un deficit bugetar de 1,5 la suta. Rezultatele din 2004 au demonstrat, la toate aceste capitole, ca si la altele, ca nu sunt obiective care nu pot fi atinse. Desigur, cu eforturile aferente, dar nu s-au stabilit niveluri foarte ambitioase.
Cu toate ca este prevazuta o crestere a veniturilor bugetare, se preconizeaza o slabire a presiunii fiscale, atat la impozitul pe profit cat si la impozitele pe forta de munca. S-a dat astfel curs, poate ca prea tarziu, solicitarilor agentilor economici care au prezentat argumente de necombatut in legatura cu rolul benefic al diminuarii fiscalitatii, atat in sfera economica, mai ales productiva, cat si in zona nivelului de trai.
Bugetul pe anul viitor vizeaza o crestere importanta a salariilor bugetarilor si alocari mai mari decat in intreaga perioada postdecembrista pentru protectia sociala. De la recalcularea pensiilor pana la repararea altor nedreptati si inechitati, cheltuielile sociale vor reprezenta peste 10 la suta din PIB.
Desigur, existenta unui buget legal inainte de inceperea anului este o premisa necesara, dar nu si suficienta pentru inceperea in bune conditii a activitatii din 2005. Zilele care au mai ramas pana la sfarsitul lui 2004 se cer folosite pentru o rapida si corecta defalcare a alocarilor pe ordonatorii de credite, astfel incat sa se atinga ritmic obiectivele propuse. Poate ca alegerile de la 28 noiembrie a.c. vor constitui si un stimulent pentru o foarte buna pregatire a activitatii economico-sociale din anul viitor. Este un deziderat comun al electoratului, indiferent de diversitatea optiunilor politice.