Coridorul feroviar de marfuri dinspre Europa Centrala catre Marea Neagra si tarile TRACECA - o oportunitate pentru calea ferata din Romania
Data: 1 - 15 februarie 2013
Proiectul international Freight and Logistics Advancement in Central/South-East Europe - Validation of trade and transport processes, Implementation of improvement actions, Application of co-coordinated structures, acronim FLAVIA, a avut ca obiectiv principal consolidarea unui canal de transport de marfuri intre Europa Centrala si Europa de Sud-Est si extinderea transportului containerizat spre tarile din regiunea Marii Negre si din spatiul TRACECA, prin facilitarea transferului modal de la transportul rutier la cel feroviar si/sau fluvial.
Proiectul a fost finantat din Fondul European de Dezvoltare Regionala si s-a desfasurat pe durata a 36 de luni, incepand din martie 2010. Autoritatea Nationala pentru managementul proiectului a fost reprezentata de Ministerul Dezvoltarii Regionale si Turismului.
Cei 14 participanti la proiect provin din sapte tari europene: Polonia, Cehia, Slovacia, Germania, Austria, Ungaria si Romania si reprezinta institutii de cercetare si invatamant, dar si operatori de transport, asociatii si administratii publice. Centrul de Cercetare, Proiectare si Consulting in Transporturi, Universitatea POLITEHNICA din Bucuresti (UPB - CCPCT) a fost partenerul la proiect din partea romana, iar coordonatorul a fost Universitatea Tehnica din Wildau, Germania (http://www.flavia-online.de/).
Cele mai importante rezultate ale activitatilor de cercetare, inovare, dezvoltare obtinute pe durata proiectului de UPB-CCPCT au fost:
- Identificarea si cuantificarea obstacolelor de natura tehnica, administrativa si manageriala in desfasurarea transportului containerizat intre Europa Centrala si Europa de Sud-Est si fundamentarea unor solutii de reducere a acestora; Identificarea serviciilor feroviare de linie necesare pe coridor;
- Realizarea a doua studii de pre-fezabilitate pentru solutii de depasire a unora dintre obstacole;
- Identificarea celor mai bune practici in realizarea transporturilor intermodale de marfuri care folosesc calea ferata si caile navigabile fluviale si diseminarea acestora in mediul economic din Romania;
- Fundamentarea principiilor si realizarea unei aliante pentru promovarea transportului pe cale ferata intre diferite categorii de actori economici;
- Analiza fluxurilor de transport cu tari ale regiunii Marii Negre si din spatiul TRACECA .
Implementarea in activitatea operativa a catorva dintre rezultatele la proiect poate conduce la imbunatatirea calitatii serviciilor de transport feroviar, chiar in conditiile unei infrastructuri feroviare aflate in dificultate, iar interesul tarilor din Europa Centrala pentru comertul cu tarile din regiunea Marii Negre si pentru extinderea catre zona Asiei constituie, inca, o oportunitate pentru calea ferata din Romania.
Colectivul de cadre didactice al UPB-CCPCT are o bogata experienta in activitatea de cercetare stiintifica in domeniul Ingineriei transporturilor, acumulata in intreaga activitate didactica si prin realizarea de proiecte finantate prin planurile nationale de cercetare sau direct, de mediul economic.