Noi aparitii in Editura AGIR
Data: 16 – 28 februarie 2018 2018
DE LA IMS 57 LA DACIA DUSTER
O istorie a fabricației de autoturisme în România
Autori: Constantin Stroe, Gheorghe Druță, Silviu Sepciu
Editura AGIR, București, 2017, Seria „Repere istorice", 17×24 cm, broșată, ISBN 978-973-720-645-9, 185 pag.
Cartea este rezultatul ultimului proiect inițiat și coordonat de Constantin Stroe, fostul director general al Automobile Dacia şi președinte al ACAROM. Este publicată sub egida Academiei de Științe Tehnice din România și prezintă o istorie concisă a evoluției destinelor celor mai importanți actori ai industriei de autoturisme apăruți în perioada comunistă. Este vorba despre ARO, Dacia și Oltcit, dar și despre celelalte doua mărci a căror implicare industrială în România este legată de uzina de la Craiova - Daewoo și Ford.
Autorii au „trăit" în mod direct şi activ evoluțiile spectaculoase și, uneori, dramatice ale acestei industrii, iar informațiile utilizate au fost extrase din surse de o autoritate indiscutabilă. Procesarea acestora s-a desfășurat printr-o abordare critică, dar echilibrată și sinceră.
Structurată cu grijă, lucrarea conține următoarele capitole: 1) ARO - începuturile, maturitatea şi declinul fabricației de autoturisme de teren românești; 2) Dacia, de la simbol al industriei socialiste la cartea de vizită a României moderne; 3) OLTCIT, un proiect industrial modern şi promițător, eșuat în final; 4) Scurtă retrospectivă a fabricației de componente pentru autoturisme.
Circumstanțele și factorii care au dus la apariția și dezvoltarea celor trei uzine sunt analizați pentru fiecare dintre ele, apoi sunt evidențiate efectele colapsului economic din anii 1980 și eforturile făcute pentru a le ține în viață. Sunt radiografiate, în continuare, modurile diferite în care managementele lor au gestionat, cu succes sau nu, haosul tranziției din anii 1990 și cum a fost posibil ca un nume de legendă, ARO, să dispară în nepăsarea generală, în timp ce, în condiții similare, Dacia a supraviețuit crescând producţia și punând bazele unei ulterioare povești de succes. Aici a existat, însă, voința puternică de a rezista și de a lupta pentru viitorul uzinei, ceea ce a făcut diferența.
Etapele privatizării Daciei, cea de reconstrucție a uzinei și, în final, cea de succes internațional, care au urmat, sunt detaliate în continuare, subliniindu-se caracterul exemplar al implicării în aceste procese complexe a Grupului Renault.
Pentru fiecare dintre cele trei uzine sunt prezentate succesiv evoluțiile sistemelor lor industriale, geneza produselor fabricate şi dezvoltările acestora în contact cu piața sau, pe scurt, cum a parcurs industria auto naţională lungul drum de la legendarul IMS-57 de la Câmpulung la noul Duster, fabricat la Mioveni, și la Ford EcoSport, produs la Craiova.
Rezumând, cartea prezintă istoria „trăită" de autori, adesea captivantă, a celor trei situri de fabricație de autoturisme apărute în anii comunismului, care, în felul lor diferit, au pus România pe harta constructorilor de automobile.