INGINERIA SECOLULUI XXI
Data: 1-15 martie 2011
Problemele cu care se confrunta inginerii si – in consecinta – profesia in sine sunt unanim recunoscute, desi inca nu s-a ajuns la un consens asupra modului cum trebuie rezolvate. Cercetarile au demonstrat ca declinul imaginii profesiei de inginer isi are sorgintea chiar in sistemul educational – care este, in foarte mare masura, neadecvat. A venit timpul initiativei pentru a se asigura viitorul profesiei de inginer, ceea ce presupune si o reforma a invatamântului care sa tina pasul cu cerintele economiei globale, ale economiei de piata, in conditiile actuale.
Despre aceasta reforma s-a decis sa scrie doamna Patricia Galloway, care si-a dedicat profesiei de inginer intreaga sa cariera. Autoarea a detinut functii de conducere, ceea ce i-a oferit posibilitatea sa identifice pertinent schimbarile stringente de care trebuie sa tina seama azi ingineria.
Un eveniment editorial deosebit
Aparitia versiunii in limba româna a cartii doamnei Patricia Galloway am considerat-o drept un eveniment editorial deosebit. In acest sens, avem la dispozitie argumente puternice. Prin aceasta carte, autoarea doreste sa reuneasca inginerii de pe intreaga planeta in efectul indreptat spre reformarea educatiei acestora, astfel incât, in perioada ce urmeaza, sa se realizeze progresele absolut necesare. Cartea este destinata inginerilor de pe toate continentele, care doresc sa-si imbogateasca abilitatile si cunostintele la nivelul cerintelor secolului XXI, ca si studentilor, precum si celor din guvern, organizatiilor profesionale de profil, cadrelor didactice si tuturor celor care au posibilitatea si dorinta de a contribui la reformarea invatamântului ingineresc.
In 2008, când la Editura AGIR a aparut aceasta carte, in prefata la editia in limba româna am scris ca vine la momentul potrivit, pune in discutie idei provocatoare, stimulatoare care trebuie luate in seama si valorificate, inclusiv in tara noastra.
Dar, ca de obicei, nu s-a intâmplat nimic, ceea ce ma determina sa vorbesc din nou despre tematica acestei carti remarcabile.
Inainte de tot se cere remarcat ca pentru profesia de inginer este entuziasmant sentimentul ca perspectiva trairii intr-o lume mai buna, sustinuta de o economie solida, se manifesta, in principal, prin intermediul realizarilor tehnico-stiintifice. In secolul trecut lumea s-a schimbat mai mult decât in oricare altul din mileniul care s-a incheiat, iar in mileniul care a inceput civilizatia continua sa avanseze rapid, in mare parte tot prin realizarile din inginerie.
Cu toate acestea, in prezent, inginerii nu mai ocupa un loc de frunte in rândul factorilor de decizie din viata publica, asa cum s-a intâmplat in anumite perioade din secolele XIX si XX.
Vremurile actuale cer noi eforturi si reorientari pentru ca inginerii sa aiba succese in viitorul previzibil. Desi problemele cu care se confrunta profesia de inginer si inginerii sunt cunoscute, inca nu s-a ajuns – cum mai remarcam – la un consens privind modul in care ele trebuie rezolvate.
In conceptia autoarei, precum si in alte documente in tema, opt sunt directiile care privesc modul de abordare a profesiei de inginer in secolul XXI. Consider ca aceste directii prezinta interes si pentru inginerii din România si asupra lor ma voi opri, pe scurt, in cele ce urmeaza.
? Globalizarea este unul dintre conceptele fundamentale pe care inginerul trebuie neaparat sa le inteleaga daca vrea sa reuseasca in societatea zilelor noastre. Acest concept inginerii trebuie sa il incorporeze in activitatile profesionale si personale sub aspectul unui nou peisaj de afaceri, al dezvoltarii durabile, al intelegerii riscului infrastructurii globale si al mobilitatii lor dincolo de granite.
Mai mult decât oricând pâna acum, in secolul XXI stiinta si tehnologia vor deveni indispensabile omenirii si planetei Pamânt, iar inginerii trebuie sa fie in fruntea procesului de dezvoltare si aplicare a acestora. In conditiile in care lumea afacerilor devine globala, este pregatit terenul pentru mobilitatea internationala a inginerilor profesionisti, iar ei trebuie sa profite de sansa de a juca un rol vital.
? Comunicarea este definita in termeni fundamentali drept procesul prin care se face schimb de informatii, iar necesitatea eficientizarii ei demonstreaza ca inginerii sunt, intr-adevar, cei mai indicati pentru a ocupa functii de conducere. In acelasi timp, educatia comunicarii ingineresti si managementul de proiect in conditiile actuale joaca un rol important.
Incapacitatea de a comunica eficient face ca inginerii sa fie adesea perceputi ca intelectuali introvertiti si criticati pentru folosirea unei terminologii pe care oamenii obisnuiti o inteleg cu greu. Se stie ca lumea ingineriei se intersecteaza cu lumea legislatiei, economiei, finantelor, politicii si cu majoritatea celorlalte domenii in cadrul pietei mondiale, si este nevoie ca inginerii sa-si dezvolte abilitatile de comunicare pentru a-si spori performantele pe piata muncii secolului XXI.
Deoarece educatia inginereasca este in plina reforma, comunicarea trebuie sa constituie obiectul unui curs special in pregatirea lor pentru a deveni liderii eficienti ai secolului XXI.
? Etica si profesionalismul, alaturi de mai buna intelegere a globalizarii si imbunatatirea abilitatilor de a comunica eficient, contribuie la imbunatatirea relatiei cu publicul pe care inginerii sunt obligati sa-l protejeze prin realizarile muncii lor in conformitate cu standardele morale globale. Responsabilitatea inginerului se extinde si asupra protejarii generatiilor viitoare si a mediului pe care acestea il vor mosteni.
Cum se stie, ingineria profesionista este organizata in asociatii sau societati care servesc la unificarea profesiei, asigura un forum de comunicare intre membri, aduc in discutie probleme care afecteaza publicul si stimuleaza declansarea schimbarii in cadrul unui grup larg.
Organizatiile ingineresti profesionale servesc si ca puternice arme educationale care influenteaza legislatia pentru o mai buna protectie a publicului. Fac cunoscute problemele importante, asigura indrumarea educationala, motiveaza studentii in urmarea carierei ingineresti si in continuarea dezvoltarii profesionale.
Dupa cum era de asteptat, etica profesionala, etica globala, etica de mediu si principiile dezvoltarii durabile sunt introduse in practica ingineriei si, mai ales, in rândul investitorilor, dezvoltatorilor si organelor locale, regionale, nationale si internationale de guvernare. In baza informatiilor furnizate de 60 de organizatii, s-au redactat Principiile pentru conduita profesionala, astfel incât sa fie luate in considerare de comunitatea mondiala a inginerilor. Promovarea spre legiferare a unui cod al normelor etice ale profesiei de inginer si asigurarea, la nivel national, a unui cadru corespunzator aplicarii si respectarii lui constituie un obiectiv de actualitate pentru organizatiile profesionale ingineresti din fiecare tara.
O cariera pentru toata viata
? Diversitatea este o stare de fapt. Sondajele de opinie ne arata ca publicul in general este mai putin familiarizat cu diferitele discipline ale ingineriei tehnice. In unele tari, ingineria este considerata „o profesie doar pentru barbati“, discriminarea dintre sexe reprezentând o maniera desueta in definirea si evaluarea profesiei. Cariera, in inginerie, se cere explicata incepând de la gradinita si continuând pâna la liceu. Elevii pot invata de la o vârsta frageda cu ce se ocupa inginerii, de ce munca lor este atât de importanta pentru societate si cât de captivanta poate fi aceasta meserie, ei pot invata cum sa devina ingineri. Vor intelege astfel de ce ingineria tehnica este interesanta si placuta si cum contribuie ea la dezvoltarea planetei, la cresterea calitatii vietii.
In acest sens consider ca o misiune de onoare revine universitatilor tehnice, si ma gândesc in special la cele din România. Este vorba despre reala lor obligatie de a avea un contact organizat si permanent cu elevii din invatamântul preuniversitar pentru a le cultiva si stimula interesul fata de meseria de inginer. Se impune a inocula ideea potrivit careia inginerii sunt definiti drept persoane care rezolva probleme, dar sunt, in egala masura, creativi, inovatori, iar meseria lor presupune, in esenta, ridicarea standardului de viata al fiecaruia. Multi tineri din ziua de azi, in special tinere, au nevoie de modele si mentori pentru a le oferi indrumari si pentru a-i incuraja sa urmeze o cariera in inginerie.
In spiritul profilului sau profesional si etic, inginerul secolului XXI trebuie sa incurajeze indivizii din diferite grupuri sa intre in domeniul dinamic si complex al ingineriei pentru ca este nevoie de un amestec valoric variat si puternic care presupune extinderea participarii in cele mai diverse domenii de activitate.
? Conducerea este definita simplu ca fiind capacitatea de a... conduce, dar ea consta si in abilitatea de a-i influenta pe altii intr-un mod pozitiv, bazându-se pe patru componente centrale: dorinta de a câstiga, focalizarea pe rezultate, priceperea de a se adapta schimbarii, de a crea un mediu de incredere.
Se cuvine sa fim constienti de faptul ca perceptia societatii de astazi este aceea ca inginerii nu sunt capabili sa fie lideri deoarece ei nu poseda aptitudinile necesare. De aceea, inginerii sunt obligati sa inteleaga ca daca nu dobândesc aptitudinile necesare pentru a ocupa postul de lider, nu vor reusi pe piata globala a secolului XXI. Liderii nu „conduc“ oamenii, in sensul clasic al cuvântului, ci ii inspira si ii indruma, sunt vizionari si strategi, deschid mintea altora si ii asculta. Deosebirea dintre conducere si management este, in esenta, aceasta: conducerea determina dezvoltarea si aplicarea unor viziuni, strategii sau idei, in timp ce managementul are ca obiectiv supravegherea atenta a personalului si a altor resurse pentru realizarea obiectivelor organizatiei. Conducerea necesita creativitate si intelegerea unor principii folosite pentru a construi bazele organizarii echipelor productive care joaca un rol important in aplicarea viziunii. Aceste principii se impart in patru categorii: comunicarea eficace, promovarea valorii, sinergia, investitia. Dar inginerii, din pacate, de regula nu sunt invatati sa conduca, ci doar sa devina ingineri (pur si simplu) si aproape toata educatia lor este tehnica. Trebuie sa invete sa devina lideri prin instruirea lor sau din proprie initiativa. Sunt trei chei importante catre succesul in calitate de lider si care pot fi usor puse in aplicare: comunicarea, increderea si angajamentul. Deprinderea stiintei conducerii in inginerie nu trebuie sa inceapa la nivel national; poate fi initiata la nivel individual, la nivel de echipa si la nivel de companie. Exista metode de evaluare a propriilor indemânari de conducere care ii ajuta pe indivizi sa ajunga la calificarile necesare punându-le la dispozitie raspunsuri la o serie de intrebari simple. Exista, de asemenea, strategii pentru o conducere de succes.
Un lider nu pleaca de la ideea ca ar putea fi un lider, ci mai degraba ajunge in aceasta postura prin calitatea actiunilor si prin integritatea scopurilor sale.
Angajamentul civic, act de constiinta profesionala
? Rolul inginerilor in politica publica privind formularea strategiilor importante a fost, de obicei, redus. El se rezuma la câteva initiative care urmareau obtinerea unui trai acceptabil. Formularea strategiilor a cazut in sarcina expertilor in politica publica, economistilor, avocatilor si ecologilor. In calitate de persoane individuale sau de membri ai organizatiilor nationale profesionale, cei mai multi ingineri nu au devenit participanti activi la initiative care privesc probleme precum cele care vizeaza modul in care este construita lumea si cum sunt utilizate si conservate resursele. Au cedat altora acest rol, permitându-le sa dezvolte strategii pe care le vor urma natiunile si, din acest motiv, inginerii sunt invinuiti de lipsa lor de influenta iar munca lor nu este foarte cunoscuta publicului. Multi dintre ei nu vor sa inteleaga importanta organizatiilor lor profesionale in secolul XXI prin capacitatea de a influenta factorii de decizie si pe legiuitori. Au ezitat sa vorbeasca despre politica publica sau sa se vorbeasca in numele lor.
Angajamentul inginerilor de a lupta pentru siguranta si bunastarea societatii, combinat cu obligatia de a gasi solutii pentru problemele complexe, ii determina sa fie adaptati serviciului public si activitatii politice. In plus, poseda o intelegere superioara a problemelor stiintifice curente, in timp ce aceasta le lipseste de cele mai multe ori politicienilor, iar cunostintele lor pot fi folosite in dezbaterile legislative cum ar fi cele legate de energie, poluare, apa s.a.
Inginerii mai au un avantaj: politicienii iau decizii care implica deseori compromisuri, in timp ce inginerii iau decizii care ofera solutii optime pentru rezolvarea problemelor. Comunicarea cu legiuitorii, cu politicienii este importanta; a fi legiuitor, a fi politician este insa si mai important.
Intelegerea si aprecierea ingineriei vor aduce un beneficiu enorm populatiei si chiar politicienilor, motiv pentru care inginerii au obligatia de a participa la politica publica.
Asociatiile ingineresti trebuie sa fie avocatii intereselor profesiei de inginer. In acest fel, pot contribui la modelarea politicii publice, prin cresterea autoritatii inginerilor in viata economica, sociala si politica, inclusiv prin initierea si adoptarea unui cadru legislativ adecvat.
In contextul evocat, inginerii trebuie sa-si ia in serios rolul in politica publica pentru a se asigura ca legislatia este in interesul protectiei sigurantei, sanatatii si bunastarii publice. Este deosebit de important ca inginerii secolului XXI sa acceada in pozitii de conducere din arena politica si sa aiba o influenta puternica si pozitiva in modelarea politicii publice si in rezolvarea problemelor administrative si guvernamentale.
? Reforma educationala a ingineriei in secolul XXI va aparea ca o nevoie de extindere a activitatii inginerilor, pentru ca ei sa poata munci peste hotare, depasind limitele culturale si contextele sociale existente si sa poata colabora eficace cu alte profesii si meserii. Cum se va lucra intr-o societate bazata pe cunostintele globale? Practica ingineriei se cere schimbata, iar aceasta schimbare trebuie sa se faca la nivelul reformei educationale pentru inginerie.
Planul de invatamânt nu poate ramâne acelasi ca acum o jumatate de secol; disciplinele despre globalizare, diversitate, cultura, comunicare, conducere si etica trebuie sa constituie componenta de baza a educatiei ingineresti, la fel ca fizica si matematica. In ciuda unei vaste bibliografii, a numeroaselor dezbateri despre reforma educationala a ingineriei, planul de invatamânt de astazi nu furnizeaza informatiile necesare pentru a asigura succesul inginerului secolului XXI. Cei patru ani de studiu furnizeaza informatiile, aptitudinile si atitudinile necesare pentru a asigura standardele profesionale si de a proteja sanatatea, siguranta si bunastarea societatii. Dar, daca inginerul nu este instruit in domeniile de politica publica, conducere, etica, comunicare si management, el nu poate servi deplin societatea. In timp ce bazele educatiei ingineresti – fundamentele matematice si stiintifice – nu se vor schimba, setul de aptitudini al absolventilor se impune a fi mai cuprinzator decât este astazi. Inginerii nu trebuie sa fie pregatiti doar pentru a functiona in economia globala si de piata, ci si pentru a avea rol de decizie; de aceea, in educatia lor se cer incluse instruirea in comunicare, lucrul in echipa, in proiectarea sistemelor complexe, multiculturalism si limbaje.
Ca urmare a dezvoltarii rapide a tehnologiei informatiei, a exploziei cunoasterii in domeniul tehnico-stiintific si a cresterii complexitatii sistemelor de infrastructura, meseria practicata de ingineri va deveni din ce in ce mai pretentioasa. Inginerii de azi trebuie sa posede o mare capacitate si o mare competenta tehnica si manageriala. Practica inginereasca le cere sa interactioneze cu publicul si cu autoritatile. Aceasta interactiune implica abilitati eficiente de comunicare si negociere.
Asadar, ingineria secolului XXI are nevoie de o schimbare fundamentala in educatia inginereasca. Pentru desavârsirea reformei invatamântului ingineresc este nevoie de o colaborare consistenta si eficienta intre universitatile tehnice, industrie si organizatiile de ingineri profesionisti. Un program de masterat poate oferi calitatile necesare inginerilor ce lucreaza in secolul XXI.
Exigentele manageriale in gestionarea profesiei
? Organizarea unui masterat in gestionarea ingineriei profesionale, are menirea sa asigure formarea si dezvoltarea aptitudinilor necesare pentru ca inginerii sa fie competitivi si sa reuseasca cu succes in cariera.
In ultimii 15 ani, nevoia de o educatie adecvata in inginerie a captivat atentia multor persoane. S-a ajuns la concluzia ca universitatile au datoria sa se adapteze foarte repede conceptului potrivit caruia inginerul secolului XXI trebuie nu doar sa cunoasca bine ingineria, ci si sa posede abilitati de comunicare, o intelegere a globalitatii, spiritul de echipa si priceperea de a anticipa nevoile unei forte de munca atât pe plan national, cât si international. In ciuda necesitatii unei reforme in predarea ingineriei, niciun colegiu sau universitate nu ofera deocamdata in maniera integrala un program comparabil cu un masterat in gestionarea ingineriei profesionale, un program care sa puna accentul pe aptitudinile necesare in societatea globala de astazi. Se deruleaza multe programe partiale oferite de universitati din India, Franta, Finlanda, Australia, Japonia, Singapore, Hong Kong si Statele Unite ale Americii, dar este urgenta nevoie de un program de masterat complet in gestionarea ingineriei. Acest program trebuie sa constientizeze noul peisaj al lumii afacerilor si, in consecinta, sa alinieze cursurile astfel incât sa ofere formarea aptitudinilor cerute de acest nou peisaj.
Se propune un masterat in managementul ingineriei profesionale de doi si chiar de trei ani, orientat catre studentii care lucreaza si nu doresc sa-si intrerupa cariera pentru a se intoarce la scoala, dar care inteleg perfect nevoia de a-si spori competentele profesionale. Acest program ar presupune cursuri la distanta combinate cu seminarii in campus, fiind gândit ca majoritatea cunostintelor sa fie completate online. Se acrediteaza ideea ca anumite firme vor fi deosebit de interesate de acest program având in vedere ca permite angajatilor lor sa avanseze profesional fara sa afecteze responsabilitatile pe care le au in cadrul firmei. Cursurile propuse pot fi orientate special pentru a satisface nevoile unei anumite firme si, in felul acesta, se poate atrage sprijinul industriei pentru program si va incuraja un numar mare de studenti sa se inscrie.
Masteratul in managementul ingineriei profesionale ofera inginerilor aptitudinile necesare pentru a fi competitivi si eficienti pe piata.
Programul cuprinde cursuri avansate din domeniul specialitatii, tinute de profesori universitari si experti internationali, si teme precum: probleme de legislatie, managementul riscului, managementul de proiect, planificarea si programarea proiectelor, managementul calitatii, comunicarea informatiilor tehnice, responsabilitatea inginerului fata de societate si problemele profesionale, lucrul in echipa si statutul de lider, analiza politicii si luarea deciziilor, managementul proiectelor internationale, intelegerea comunicarii interculturale si a diversitatii. Acum se cere un program de masterat care va comunica aptitudinile si cunostintele cerute pentru a lucra in economia globala, cunostinte si abilitati care nu sunt oferite de diploma de inginer sau de masterat in prezent. Trebuie explorate abordari inovatoare pentru a motiva inginerul sa intre in mediul academic. Astfel de abordari includ invatamântul la distanta, educarea cooperativa intre universitate si industrie si seriile de prelegeri sustinute de experti in diferite domenii.
Acest program de masterat va oferi cunostintele si aptitudinile cerute acum inginerilor profesionisti, mai precis intelegerea globalizarii, importanta eticii si a profesionalismului, a modului in care se lucreaza eficient in echipa si in politica publica.
Cursurile de masterat ar trebui sa fie urmate de programe de educatie continua inginereasca, organizate la nivel national de catre asociatiile ingineresti, pentru a se asigura actualizarea cunostintelor potrivit evolutiei societatii la nivel national si global.
N.R.: Subtitlurile apartin redactiei