UNITATI DE MASURA
Data: 15-31 aprilie 2006
Nu trebuie sa i se spuna unui inginer si, indraznim sa afirmam, nici unui economist, cat de importanta este MASURA nu numai in materie de evaluare, ci si in derularea oricarei actiuni rationale eficiente. Aceste banale consideratii au capatat o concretete cu totul deosebita, demna de toata atentia, in ultimul timp, cu prilejul dezbaterii (in buna masura, pentru ca tot aceasta este tema de astazi, artificiale) consacrate bunei guvernari.
Potrivit unui pacatos obicei dambovitean, in astfel de dezbateri in care miza este, de regula, alta decat cea proclamata public, confruntarile de idei imping spre adoptarea pozitiilor extreme: unii considera ca insusi conceptul de „buna guvernare“ este inadecvat, iar altii ii confera rolul decisiv (daca nu chiar unicul) in desfasurarea intregii vieti politice, sociale, economice si morale a societatii noastre actuale. Pana la urma, indiferent de denumirea pentru care se opteaza, nimeni nu poate contesta necesitatea ca treburile tarii sa fie conduse asa cum se cuvine.
Aici intervine... MASURA. Cum masuram bunul mers al treburilor publice? Desigur, inainte de toate se cer luate in seama rezultatele. Doar cu bune intentii nu se face nimic. Dar, nu putem sa eludam faptul ca unele si aceleasi rezultate sunt interpretate in mod diferit. Oare relativismul, imprecizia, liberul arbitru sa aiba un asemenea vast teren de manifestare?
Nicidecum, daca „masuratorile“ se fac pe baza unor criterii solide. Care ar fi acestea?
Pentru formularea unui raspuns (deschis, fireste, dezbaterii) propunem cititorilor sa faca apel la Cartea Alba a guvernarii din iulie 2001 (pentru ca dorim sa ne integram in UE) care contine cele cinci criterii: deschiderea, participarea, responsabilitatea, eficienta si coerenta. Nu toate cele cinci criterii sunt cuantificabile, dar cu mijloacele stiintelor de profil - pot fi supuse unor evaluari cat se poate de pertinente. Nu este cazul sa luam aici pe rand fiecare criteriu (se pot elabora studii ample fie si numai asupra unuia singur), insa pentru ca tot se mentioneaza, in ordine, pe primul loc deschiderea, atunci sa sugeram doar o scurta recomandare. Priviti la cum functioneaza mecanismele de dialog social si vedeti cate dintre propunerile rezonabile, bine fundamentate, se iau in considerare de catre autoritati. Suntem convinsi ca rezultatul „masuratorilor“ va fi cat se poate de concludent.