ISTORIA BICICLETEI
Data: 1-15 mai 2007
Stramosul bicicletei este considerat celeriferul, inventat in 1790 de catre contele francez Sivrac. Acesta era un ansamblu format din doua roti de lemn, legate intre ele printr-un cadru tot din lemn. Utilizatorul statea pe o sa plasata in partea din spate si impingea celeriferul cu picioarele. Schimbarea de directie se facea printr-o smucitura imprimata partii din fata.
In 1818 baronul german Karl Friedrich Drais Sauerbronn construieste dreziana, asemanatoare cu celeriferul, dar care avea roata din fata orientabila, iar saua era plasata la jumatatea distantei dintre roata din fata si roata din spate.
In 1849 mecanicul german Heinrich Fischer a montat pedale la roata din fata orientabila, asigurand astfel propulsia prin actionarea directa a vehiculului si nu prin atingerea pamantului, cum era la celerifer si la dreziana. Istoria acestei inventii este controversata. Unii spun ca fratii Ernest si Pierre Michaux, rotari din Paris, aveau la reparat o dreziana si s-au gandit sa monteze un sprijin pentru picioare. La inceput au folosit o prelungire a axului rotii din fata, apoi, inspirandu-se dupa modelul manivelei cu care ei actionau piatra lor de ascutit cutite, au montat niste pedale asemanatoare cu cele de azi.
In 1865 fratii Michaux inventeaza velocipedul, sau biciclul, care era o bicicleta din lemn cu doua roti inegale, roata din fata, prevazuta cu pedale, era mult mai mare decat cea din spate, iar saua era plasata deasupra rotii mari.
In 1873 se inventeaza triciclul, care semana cu tricicleta de astazi utilizata de copii. Putem spune ca aceasta inventie este functionala si astazi, numai ca este adaptata la dimensiunile copiilor de 2-3 ani.
In 1874 profesorul Macquron-Rankin, de la Universitatea Glasgow din Scotia (Marea Britanie), publica primul studiu teoretic privind dinamica bicicletei, iar prin aceasta precizare vreau sa subliniez ca performanta in toate domeniile nu poate fi atinsa daca nu se bazeaza pe stiinta, pe teorie.
Trecerea de la biciclu la bicicleta se datoreaza englezului Lawson care, in 1879, a inventat roata din spate cu lant de trasmisie, cadrul cu pedalier si sistemul ghidon-furca, si compatriotului sau J.K.Starly, care in 1885 construieste bicicleta cu roti egale si cadrul din tuburi metalice, avand toate elementele bicicletelor moderne.
Ultima perfectionare esentiala este realizata de John Boyd Dunlop, in 1877, prin utilizarea pneului de cauciuc. De atunci s-au realizat sute de imbunatatiri, dar elementele de baza au ramas aceleasi.
Alte articole
![](https://www.agir.ro/pictures/thumb_mic_articol/1769_1.jpg)
![](https://www.agir.ro/pictures/thumb_mic_articol/1772.jpg)
![](https://www.agir.ro/pictures/thumb_mic_articol/1775.jpg)
![](https://www.agir.ro/pictures/thumb_mic_articol/1776.jpg)