Talharia si haiducia la romani. Jefuitorii cu arme.
Autor: Daniel Dieaconu
Editura: Universitara
Format: 14x20 cm
Nr. pagini: 324
Coperta: brosata
ISBN: 978-606-28-0005-5
Anul aparitiei: 2014
CUVANT INAINTE:
Cartea de fata propune un subiect captivant pentru orice varsta. Haiducul si talharul, doua persoane intruchipate intr-un singur om. Pot fi ele despartite? Unul este bun. Din cauza nedreptatilor pe care le indura si le vede isi paraseste casa si traieste prin codrii seculari asteptand momentul potrivit in care sa-l atace pe bogat, sa-i fure tot ce are mai de pret pentru ca apoi o parte din prada sa o dea oamenilor sarmani. Celalalt este raul, talharul, criminalul, care jefuieste si prada o tine pentru sine sau o imparte cu complicii sai. Pentru faptele pe care le facea, indiferent cum erau atunci sau acum percepute, legea era aceeasi: trimiterea la groapa ocnei sau pedeapsa capitala prin spanzuratoare.
Dar putem face o deosebire intre cele doua ipostaze? Depinde de ce parte dorim sa ne situam. Daca am beneficiat de darurile oferite de el, atunci ii vom lauda gestul si vom uita ca exista o parte afectata, care se vedea deposedata de averea sa prin forta fizica si amenintarea armelor, sau care, uneori, isi plangea mortii. Bunurile pe care haiducul le impartea nu erau ale lui, erau insusite fara drept de la altii si de aceea atutoritatile nu faceau nici un fel de diferenta intre talhari si haiduci. Daca ar fi sa judecam faptele si in sensul de atunci al legilor, persoana care primea din partea haiducului bani sau alte bunuri ar fi fost considerata complice.
In majoritatea cazurilor, haiducii erau ucisi in luptele cu potera sau ajungeau in fata calaului. Pedeapsa capitala se facea in fata publicului si oamenii erau impresionati de ceea ce vedeau. Era o lectie pentru toti cei din jur. Fiecare participant intelegea in felul sau executia, in functie de relatia pe care o avea cu faptasul sau cu victima. Infricosatoare era pentru cei ce ar fi cutezat sa mai faca o fapta ca a condamnatului, dar si creatoare de „satisfactie” rudelor victimei ca se face dreptate. Imaginea batutului, schingiuitului sau muribundului, zgomotul produs de lovituri, de ruperea oaselor sau de strigatul de durere al condamnatului, se transmite semenilor, de cele mai multe ori distorsionandu-se in timp si spatiu. Si de multe ori ultima imagine ramane precumpanitoare. Durerea osanditului din ultimile clipe de viata si faptele bune pe care le-a facut, vor ramane in memoria colectiva, cele rele uitandu-se cu timpul. Si asa se creeaza legendele...
Au fost, sunt si vor mai fi discutii contradictorii intre literati si istorici cu privire la felul cum sunt analizate faptele haiducilor. Unii urmaresc partea frumoasa a haiduciei transmisa prin operele literare in care se observa setea de libertate a fiecarui individ, dorinta de dreptate sociala, de razbunare impotriva tuturor silniciilor facute celor obijduiti. Haiducii luau de la bogati considerand ca banii si bunurile furate erau produsul muncii prost platite si al birurilor insuportabile. Prin faptele lor incercau sa indrepte o faradelege, facand la randul lor o alta nedreptate. Marinimia si bunatatea sufleteasca a haiducului este des intalnita in baladele noastre populare. Compasiunea pentru oamenii sarmani este umana si laudabila. In aceste cazuri, generozitatea este si ea fireasca, desi nu este facuta din averea si munca proprie.
In majoritatea operelor literare haiducul este un razvratit ce se ridica impotriva celor pe care ii considra vinovati de nedreptatile care-l inconjoara. El incearca, in numele unei justiti ideale, sa-si faca singur dreptate. O dreptate asa cum o intelege el si cum o gandesc si altii asemeni lui, dar care nu au curajul sa se opuna fortei de represiune a statului. Constient sau nu de faptul ca mai devreme sau mai tarziu va fi prins si judecat dupa legile impotriva carora el se razvrateste, haiducul porneste o lupta inegala in care el este invinsul fizic si invingatorul spiritual. Numele lui ramane nu cu stigmatul raufacatorului, ci alaturi de ideea de dreptate sociala.
Din punct de vedere al istoricului, care urmareste faptele petrecute in timp si spatiu, diferenta intre haiduc si talhar devine minima. In toate documentele oficiale ale vremii se spune ca insusirea prin violenta a unor bunuri trebuie pedepsita conform legilor. De cand au aparut legile ca norme cu caracter obligatoriu, stabilite si aparate de puterea de stat, nimeni nu ar mai trebui sasi faca singur dreptate. Legile trebuie urmate intocmai si respectate de toti, indiferent daca sunt considerate bune sau rele.
Talharul fura, bate, schingiueste pentru a lua aur, argint, bani si bunuri de la alte persoane. Lasa in urma spaima, lacrimi, durere si uneori chiar moarte de om. Banii furati sunt cheltuiti prin carciumi sau cumparand lucruri de pret femeilor ce le sunt aproape. Uneori li se face mila de cate un amarat al soartei caruia ii da un ban sa-si cumpere o pereche de boi sau sa-si inmormanteze o ruda apropiata. Pentru iertarea pacatelor se duce si lasa bani pe la biserici fara sa spuna ca sunt furati.
Aceasta este o alta fata a haiducului. Fata urata, dar si ea adevarata.
Si totusi ... pentru noi, haiducii vor ramane un simbol al curajului, al dorintei de dreptate si mai ales ... eroii inegalabili ai unor frumoase creatii literare.
cercetator stiintific doctor Silviu VACARU
Institutul de Istorie si Arheologie ``A.D. Xenopol``, Iasi
CUPRINS:
Cuvant inainte - dr. Silviu Vacaru 7
Studiu introductiv - Nevoia de mituri - prof.dr. Lucian Strochi 10
Introducere 17
Capitolul I - Jefuitorii cu arme - talhari si haiduci 23
Capitolul II - Poporul si haiducii 38
Baladele, legendele si cantecele haiducesti 38
Teatrul folcloric haiducesc 47
Capitolul III - Talhari si haiduci - caracteristici generale 52
Talhari si haiduci - tipuri, cauze, origini 52
Victimele - prada si pedeapsa 59
Ceata si capitanul 66
Femeile si haiducii 70
Tradarea si tradatori 75
Infatisarea. Imbracaminte, chipuri 78
Momentele de petrecere. Carciuma 83
Codrul si haiducii. Perioada de haiducie 86
Pedepsele. Temnita. Moartea. Legi si obiceiuri 90
Poterile. Arnautii. Jandarmii 104
Haiducii si insusirile lor suprafiresti 112
Capitolul IV - Haiducia in Balcani 116
Capitolul V - Talhari si haiduci in Tarile Romane pana la secolul fanariot 125
Capitolul VI - Talhari si haiduci in timpul fanariotilor 146
Capitolul VII - Talhari si haiduci la rascruce de Veacuri 152
Haiducul Ion Darie Pomohaci 155
Iancu Jianu - zapciul, haiducul, pandurul 158
Vasile cel Mare 163
Stefan Bujor 171
Capitolul VIII - Panduri, arnauti, haiduci si talhari la 1821 183
Capitolul IX - Dupa 1821, in timpul domniilor pamantene, ocupatia rusa si domniile regulamentare 199
Gheorghita Gheorghelas 204
Ion al Mare 204
Tunsu si Grozea 207
Ion Pietrarul Banditul 212
Capitolul X - Haiduci si talhari in epoca moderna - cea de-a doua jumatate a secolului al XIX-lea 226
Haiducul Ion Florea 233
Capitolul XI - Talhari si haiduci la inceputul veacului al XX-lea. Pantelimon Toader Adumitroaiei 237
Capitolul XII - Talhari si haiduci dupa „Marele razboi” 254
Miscarea Legionara si haiducii 265
Haiducul Gheorghe Coroi 269
Banda fratilor Balta 275
Capitolul XIII- Tipologia surselor de informare. Istoricul Cercetarii 292
Incheiere 302
Bibliografie307
Introduction & Conclusions 314